در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آبتین یغمائیان، کارگردان مجموعه پویانمایی «موزه» که با هدف معرفی میراث فرهنگی ایران و هنرمندان به کودکان ساخته شده، درباره سری ششم آن که آماده پخش در ایام نوروز است، گفت: این پویانمایی با هدف شناخت کودکان از آثار باستانی، تاریخ و فرهنگ ایران ساخته شده است. 

یغمائیان در پاسخ به این سوال که چقدر از سوژه‌های روز مثل سرقت آثار باستانی، بازگشت الواح هخامنشی به کشور، تخریب مکان‌های فرهنگی و … استفاده شده، گفت: از آنجایی که مخاطبان «موزه» کودکان هستند، در طرح کلی داستان سوژه‌هایی مثل سرقت آثار باستانی و بازگشت‌شان به ایران مطرح نیست و در بعضی از قسمت‌ها به این موضوعات پرداختیم، تا گره‌ای از داستان را باز کند.

موزه

کارگردان مجموعه پویانمایی «موزه» ادامه داد: البته صرف آموزش می‌تواند برای کودکان خسته‌کننده باشد. ما هم از بستر فانتزی یعنی داستان دزد و پلیسی استفاده کردیم، تا بتوانیم بخش آموزشی پویانمایی را برای کودکان جذاب کنیم. با توجه به آمار مرکز پویانمایی صبا و بازدید مخاطبان در اینترنت «موزه» از کار‌های موفق کودکان بوده است.

کلیک کنید خواندنی است:   از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود

موزه

وی درباره روش استاپ موشن که برای ساخت این پویانمایی بکار گرفته شده، توضیح داد: استاپ موشن عروسکی یکی از تکنیک‌های ساخت انیمیشن است. به گونه‌ای که با تکان دادن عروسک، گرفتن عکس و پشت هم گذاشتن عکس‌ها و حرکت آن‌ها، انگار عروسک مشغول انجام کاری است و به اصطلاح جان گرفته است. هر ۲۵ عکسی که گرفته می‌شود، یک ثانیه از فیلم را تشکیل می‌دهد. 

موزه

یغمائیان با بیان اینکه بخشی از این پویانمایی که شامل بُعد آموزشی آن است، با تکنیک سل انیمیشن ساخته شده، خاطرنشان کرد: این تکنیک فانتزی‌تر و کودکانه‌تر است. ما از این تکنیک استفاده کردیم، تا تمرکز کودک از مطالب آموزشی کم نشود و در عین حال جذاب باشد.

موزه

این کارگردان در پاسخ به این سوال که انیمیشن‌های روز دنیا که با تکنیک استاپ موشن ساخته می‌شود، چه تفاوت‌هایی با «موزه» دارد، خاطرنشان کرد: نرمی عروسک، وجود دکور‌های متنوع، وجود عروسک‌های بیشتر و حالت‌های مختلف چهره از مهمترین ویژگی‌های سریال روز دنیا با تکنیک استاپ موشن است. ما با توجه به بودجه‌مان تلاش کردیم «موزه» قابل رقابت با سایر پویانمایی‌ها باشد. 

کلیک کنید خواندنی است:   ظرفیت عظیم شعر برای برنامه‌سازی در تلویزیون

وی در پاسخ به این سوال که آیا پویانمایی «موزه» با مجموعه «خانه ما» قابل رقابت است؟ توضیح داد: مجموعه «خانه ما» در دوران تولید و پخش‌اش مورد استقبال قرار گرفت. حتی امروز قسمت‌ها و تیتراژ برنامه در اینترنت و بین مخاطبان دهه هفتاد دست به دست می‌شود. متاسفانه «خانه ما» دیگر تکرار نمی‌شود، چون دکور‌ها و عروسک‌های مجموعه در دسترس نیست. ما سعی کردیم به سمت تولید مجموعه‌ای بنام «ساعت پویا» برویم، که در حال تولید است و هنوز پخش نشده است.

خانه ما



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *