مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «رزق روحی و رزق جسمی» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

رزق دو قسم است: رزق روحی و رزق جسمی. همانطور که جسم انسان محتاج به غذا است، روح نیز به غذا احتیاج دارد.

یکی از مقدمات ارزاق روحی، رفع حجاب‌های بین روح می‌‏باشد. حیات و ارزش انسان به روح ملکوتی‏ او وابسته است، نه به روح نباتی یا روح جمادی و یا روح حیوانی. هر چه روح ملوکتی، منورتر و روشن‌تر باشد، قربش به حضرت احدیت بیشتر می‌شود و مقامات معنوی‌اش بالاتر می‏رود و در نتیجه به عالم ماده بیشتر احاطه پیدا می‏کند، این یک قاعده کلی است.

به سلمان فارسی توجه کنید که ۹ درجه از ایمان را داشت و دارای چه مقامات والایی بود، تا جایی که پیغمبر اکرم (ص) در مورد ایشان می‌فرماید: «سلمان منّا اهل‌البیت»؛ سلمان از ما اهل بیت است.

کلیک کنید خواندنی است:   بازار داغ انتشار نظرسنجی‌های جعلی در ایام انتخابات و احضار برخی از جاعلان

همانطور که هر چه رزق جسم تأمین شود نفس ما بهتر و بیشتر از مادیات استفاده می‌کند، روح ما نیز از عبادات تغذیه می‏کند و در نتیجه با تکامل آن، قربش به حق بیشتر می‌شود.

انسان باید تلاش کند تا حجاب‌های ظلمانی‌اش را برطرف کند؛ چون هر یک از گناهان، حجاب ظلمانی بزرگی بین ما و معارف الهی و معرفت به ولایت شده است. البته معرفت به ولایت هم مراتبی دارد، چنانکه اصحابِ ائمه هم اینطور بوده‌اند، میزان علائق و اطاعت و محبت آنها به ولایت، یکنواخت نبوده و تفاوت داشته‌اند. هر چه حجاب ظلماتی کمتر باشد، معرفت و قرب به ولایت و مراتب توحید بیشتر می‌شود.

در روایت آمده است که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس که با ذکر «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی لا إِلهَ إِلاّ هُوَ اَلرَّحْمنُ اَلرَّحِیمُ اَلْحَیُّ اَلْقَیُّومُ أَتُوبُ إِلَیْهِ» استغفار کند، خداوند هفتاد درجه ثواب به او می‌دهد.

کلیک کنید خواندنی است:   چرا حاجیان باید لبیک بگویند؟

کمی حواسمان را جمع کنیم و تلاش کنیم عبادات و استغفار‌های ما، نماز ما منظم باشد تا مشمول رحمانیت و رحیمیت حضرت حق شویم.

روایات زیادی در رابطه با استغفار وجود دارد و اقسام استغفار نیز در روایات وارد شده است.

مناجات شعبانیه از عنایات خداوند متعال و بسیار فوق‌العاده است و بعضی از بزرگان به این مناجات عشق می‌ورزیدند.

رهبر انقلاب نقل می‌کنند: من خدمت امام (ره) رسیدم و به ایشان عرض کردم شما در ادعیه و مناجات‌ها کاملا احاطه دارید، کدام یک از این مناجات و دعا‌ها جلوه بیشتری از سایرین دارد؟

امام (ره) فرمود: دعای کمیل و مناجات شعبانیه؛ خواندن آنها را ترک نکنید، چراکه در بین همه ادعیه و مناجات این دو مثل خورشید می‌درخشند.

حال من عرض می‌کنم از چه حیث؟

از این جهت که این دو دعا، جنبه ولایی قوی‏تر و جنبه تذلل بیشتری از بقیه دعا‌ها دارند.

دعای کمیل و مناجات شعبانیه در مقام مراتب توحیدی فوق‌العاده‌ای هستند و موجب کشف حجاب‌های ظلمانی می‏شوند و از این جهت جلوه بیشتری دارند، وگرنه سایر دعا‌ها هم معتبر هستند.

کلیک کنید خواندنی است:   انتخابات ۶۰؛ ریاست در مرداد، شهادت در شهریور

مناجات شعبانیه را می‌توان در غیر ماه شعبان هم خواند، لکن ورودش در ماه شعبان است. خواندن آن به نفع خودمان است و خود را محروم نکنیم، حداقل هفته‌‏ای یکبار بخوانیم، حیف است که زمان بگذرد و ما از آن استفاده نکنیم.

منبع: حوزه



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *