امام نهم شیعیان یعنی امام جواد (ع) را «باب المراد» یا فردی که تمام قفل‌های بسته را می‌گشاید می‌خوانند.  حاجت گرفتن از این امام بزرگوار در عین این‌که نیاز به اخلاص دارد، اما ساده است، زیرا ایشان خود به دنبال روا کردن حاجت افراد حاجت‌مند هستند. عده‌ای از افرادی که به بارگاه انیس النفوس حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مشرف می‌شوند نیز معتقدند اگر از درب «باب الجواد» وارد شوند حاجت روا می‌شوند. 

بزرگان نیز توصیه کرده‌اند برای اجابت حاجات مخصوصا حوائج سخت دنیوی اگر امام رضا (ع) را به جان فرزند با سخاوتشان امام جواد (ع) قسم بدهید تا حاجتتان را روا کنند قطعا حاجت روا می‌شوید.

امام جواد (ع) با برکت‌ترین مولود اهل بیت (ع) هستند و روش‌های زیادی برای گرفتن حاجت سریع از این امام بزرگوار وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. نماز طلب حاجت از ایشان بر ۲ قسم نماز امام جواد (ع) به صورت مفصل و نماز هدیه به ایشان به صورت مختصر است؛ که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم. 

نماز مفصل به دو صورت خوانده می‌شود که در وجه اول دو رکعت است که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه خوانده شده و سید بن طاووس در جمال الاسبوع برای هریک از ائمه علیهم السلام نمازی با دعا ذکر نموده است.
 دعای بعد از پایان نماز جواد الائمه به شرح زیر است:

اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَةِ‌

ای خدای آفریننده روح‌هایی که از جهان فانی رفته و بدن‌های کهنه پوسیده شده

أَسْأَلُکَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَی أَجْسَادِهَا (أَحِبَّائِهَا)
درخواست می‌کنم به طاعت روح‌هایی که به امر تو به بدن باز می‌گردند
وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَةِ بَیْنَهُمْ‌
و به طاعت بدن‌هایی که پس از تفرق با عروق و اعضاء همه ملتئم و مجموع می‌گردند و به امر نافذ تو میان آنها
وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلاَئِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ‌
و به آن حقی که تو از همه باز خواهی گرفت در حالی که خلایق در پیشگاه حضور تو منتظر حکم تو
وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ‌
و امیدوار رحمت تو و ترسان از عقاب تواند
صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
درود فرست بر محمد و آل محمد
وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی‌
و نور در چشم من و یقین و ایمان در قلب من

کلیک کنید خواندنی است:   شکست ائتلاف ضدایرانی

وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَی لِسَانِی وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِی‌

و ذکر دائم خود را به شب و روز بر زبان من جاری کن و عمل صالح روزی من گردان

وجه دوم هم به این شکل است که دو رکعت نماز حاجت و توسل به امام جواد (ع) می‌خوانیم و در رکعت اول سوره حمد و سوره قدر را می‌خوانیم و در رکعت دوم سوره حمد و سوره کوثر را خوانده و بعد در قنوت سه مرتبه آیه امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء را تکرار می‌کنیم.

سپس بعد از اینکه سلام نماز را گفتیم به سجده رفته و با تضرع ۹ مرتبه ذکر شریف (یا جواد الائمه ادرکنی) را می‌گوییم. خواندن این نماز‌ها اگر چه زمان خاصی ندارد ولی بهتر است در دل شب و با اشک خوانده شوند.

در روایات دینی آمده است که برای شفای هر مریضی دو رکعت نماز حاجت توسل به حضرت جواد الائمه (ع) (نماز هدیه به امام جواد (ع)) خوانده شود و بعد از سلام نماز یکصد و چهل و شش مرتبه ما شاءَاللهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوّهَ اِلاّ بِالله بگویند. 

چنانچه نماز هدیه به امام جواد در ساعتی که منسوب به آن حضرت است و در روز منسوب به ایشان یعنی چهارشنبه خوانده شود، بسیار مفید است.
 ساعت آن را از نماز عصر تا دو ساعت بعد از آن تشخیص داده اند که بسیار مورد استجابت است.

کلیک کنید خواندنی است:   فوت و فن زیارت شیرین برای کودکان

نقلی از مرحوم آیت الله کشمیری نیز هست که برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد (ع) بسیار مجرب است، به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید.

در نقلی نیز آمده اگر هر سال روز شهادت امام جواد (ع) ۷ ظرف نذری درب ۷ خانه ببرید نهایتا تا ۷ سال خانه دار می‌شوید و به تجربه رسیده است. 

 روش دیگر نیز خواندن سوره یس و هدیه به روح این امام عزیز است که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است.

روش دیگر انجام ختومات است که از میان آنها ختم ذکر یا “جواد الائمه ادرکنی” بسیار ساده است و تنها کافی است در طول ده روز، ۱۴۰۰۰ ذکر یا جواد الائمه ادرکنی را بگویید. 

در هر ایامی می‌توان این ذکر را خواند ولی بهتر است این ذکر را از ابتدای ماه رجب تا دهم آن ماه تقسیم کرده و روزانه ۱۴۰۰ مرتبه تکرار کنید.
این ذکر برای حاجاتی مانند خانه دار شدن، فرزند دار شدن و ازدواج بسیار مجرب است. 

همچنین مرحوم نخودکی برای برآورده شدن حاجات برای هر روز، ختم ذکری را سفارش کرده اند که بنا بر آن، ذکر یا جواد الائمه ادرکنی باید در روز جمعه ۱۰۰ مرتبه تکرار شود.

 این ختم از چهارشنبه شروع شده و در هر یک از روز‌های هفته ذکر‌های زیر روزی صد مرتبه تکرار شوند:
• چهارشنبه ۱۰۰ مرتبه یا ابا صالح المهدی ادرکنی
• پنج شنبه ۱۰۰مرتبه یا فاطمه الزهرا ادرکنی
• جمعه ۱۰۰مرتبه یا جواد الائمه ادرکنی
• شنبه ۱۰۰مرتبه آیه شریفه ام یجیب
• یک شنبه ۱۰۰مرتبه صلوات
• دوشنبه ۱۰۰مرتبه یا ابوالفضل العباس ادرکنی
• سه شنبه ۱۰۰مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه
• چهارشنبه ۱۰۰مرتبه یا زین العابدین ادرکنی

کلیک کنید خواندنی است:   دیپلماسی اقتدار در قبال شهروندان ایرانی بازداشت شده در دولت سیزدهم

یکی دیگر از معضلات امروزه بشر دست و پنجه نرم کردن با افرادیست که بجای آن که به درگاه خداوند دست نیاز ببرند حاجت خود را نزد ساحر و جادوگر می‌برند. 

برای درمان ماندن از شر این افراد و مصون ماندن از سحر و انواع بلایا مثل بیماری و فقر می‌توان به حرز امام جواد (ع) پناه برد که البته آن هم به دو صورت کوتاه و بلند است. 

حرز کبیر امام جواد (ع) دارای شرایط و آداب خاصی برای کتابت است که باید از اهلش تهیه شود همچنین پس از تهیه باید نماز آن را نیز خواند که نماز حرز امام جواد (ع) نیز به این شرح است: 

زمانی که می‌خواهید حرز امام جواد (ع) را بر بازو ببندید ابتدا وضو بگیرید و چهار رکعت نماز شامل دو نماز دو رکعتی بخوانید؛ به صورتی که در بین دو نماز فاصله زیادی نباشد.

سپس در هر رکعت بعد از سوره حمد، هفت مرتبه «آیه الکرسی»، هفت مرتبه آیه ۱۸ سوره آل‌عمران معروف به «شهدالله»، هفت مرتبه سوره شمس، هفت مرتبه سوره لیل و هفت مرتبه سوره توحید را بخوانید و هنگامی که نمازتان تمام شد حرز را بر بازوی راست خود ببندید.

منبع: فارس



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *