داور بخش اصلی جشنواره پژواک اعلام کرد که آثار مستندسازان در سومین دوره از جشنواره پژواک نسبت به دوره‌های گذشته پیشرفت محسوسی داشته و داوران در این دوره شاهد تنوع ژانر‌ها و تعریف درستی از گونه‌های مستند و خط روایی بودند.

به گزارش ستاد خبری پژواک رادیو، سعید معدن کن، برای سومین دوره متوالی که داوری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک را بر عهده دارد و این دوره هم داور بخش اصلی است، در پاسخ به این پرسش که کیفیت آثار در این دوره از جشنواره چگونه است؟ گفت: مسلما آثار نسبت به دوره‌های گذشته پیشرفت محسوسی داشته و ما شاهد تنوع ژانر‌ها و تعریف درستی از گونه‌های مستند و خط روایی بودیم. در واقع برنامه سازان به درک درستی از مستند رسیده اند؛ به طوری که مستند‌های متنوعی به دست ما رسید.

کلیک کنید خواندنی است:   رادیو صدای لحظه‌هاست

 وی با اشاره به مولفه‌هایی که در داوری لحاظ شده است، افزود: اول از همه توجه ما در داوری به مولفه‌هایی بود که توسط دبیرخانه جشنواره در فرم‌هایی تهیه شده بود. اما هر داوری متر و معیار‌هایی دارد و با توجه به آنها داوری آثار را بر عهده می‌گیرد. توجه به وجوه هنری و زیباشناسی آثار، زوایه دید متفاوت، پرداخت به سوژه جدید و تازه، پرداخت خلاقانه و جذاب از مولفه‌هایی بود که در داوری لحاظ کردم. البته پژوهش محور بودن، تناسب داشتن، بهره بردن از آرایه‌های صوتی درست و آرایه‌های هنری را جداگانه توجه داشتم. ما در میان آثار، بویژه اگر از لحاظ امتیاز نزدیک بودند بیشتر به مواردی که گفته شد، توجه داشتم و اینها بسیار راهگشا بود.

معدن کن معتقد است: این دوره تنوع ژانری خوبی را شاهد بودیم. اگر بخواهیم کلیت این دوره از جشنواره را بگویم می‌توان گفت، این دوره نشانه‌های متفاوت و جایزه‌ای خودش را دارد و تعریف مشخصی از دوره داده شد.

کلیک کنید خواندنی است:   ویژه‌برنامه‌های رادیو برای ۸۴ سالگی

داور بخش اصلی جشنواره پژواک با بیان نقاط قوت برنامه سازان در ساخت مستند، افزود: در این دوره تعداد آثاری که در ذهن می‌ماند، بیشتر از گذشته بود. برنامه سازان در این دوره بیشتر به شاخصه‌های داوری توجه داشتند. بی شک آموزش ها، کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که معاونت صدا قبل از شروع رقابت برای برنامه سازان برگزار کرد، بی تاثیر نبود و ما نتیجه آن را در آثار ارسالی برنامه سازان مشاهده کردیم.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *