۷ اسفند سال ۱۳۷۷، چند روز پس از برگزاری بیستمین سالروز پیروزی انقلاب، اولین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار شد و مردم با حضور ۲۴ میلیونی خود در این انتخابات نامزد‌های مورد نظر خود را انتخاب کردند.

همزمان شدن انتخابات شورا‌ها با ریاست جمهوری

در ابتدا انتخابات شورای شهر تا چندین دوره یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با انتخابات خبرگان رهبری برگزار می‌شد، اما با اصلاح قانون پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا با دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان شد که این انتخابات در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برگزار شد.

برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری با شورا‌ها و همچنین مجلس شورای اسلامی با مجلس خبرگان از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این مصوبه با موضوع سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع پیگیری و اینگونه مصوب شد که «انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورا‌های اسلامی، همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان برگزار گردند.» با توجه به این ماده از قانون ما باید در سال آینده شاهد برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌بودیم، اما با توجه به اتفاقات رخ داده و سانحه‌ای که برای رئیس‌جمهور ایجاد و در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، که باید طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، زمان برگزاری انتخابات شورا‌ها نامشخص شد.

کلیک کنید خواندنی است:   معصومی که در برابر نفوذ یهودیان ایستاد

وظیفه مجلس برای تعیین تکلیف زمان برگزاری انتخابات شورا

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که در چنین شرایطی که ما در آن قرار داریم، یعنی به هر دلیلی که انتخابات ریاست جمهوری زودتر برگزار شود، مجلس شورای اسلامی باید درباره انتخابات شورا‌ها تعیین تکلیف کند.

باتوجه شرایط ایجاد شده، طرحی در کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس بررسی و اولویت آن در صحن علنی تصویب شد که در دو ماده طراحی شده بود. بر همین اساس مجلس تصویب کرد تا انتخابات شورا‌ها در سال ۱۴۰۴ برگزار شود؛ و به نوعی برای امسال مجلس به اولویت جدا کردن انتخابات ریاست جمهوری از انتخابات شورا‌ها رای داد.

هفتمین دوره شورا‌ها ۳ ساله می‌شود

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان می‌گوی که از سال‌های قبل این قانون به تصویب رسیده که انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا به صورت تجمیعی، یعنی همزمان با هم برگزار شود. وی ادامه می‌دهد: براساس قانون انتخابات در چنین شرایطی که ما در آن قرار داریم، یعنی به هر دلیلی که انتخابات ریاست جمهوری زودتر برگزار شود، مجلس شورای اسلامی باید درباره انتخابات شورا‌ها تعیین تکلیف کند. سخنگوی شورای نگهبان تاکید می‌کند که مجلس شوری اسلامی در دوره یازدهم در روز‌های آخر این کار را انجام داد و قرار شد شورا‌های فعلی به صورت ۴ ساله به کار خود ادامه هند و انتخابات سال آینده برگزار شود و برای دوره بعدی شورا‌ها سه ساله باشد تا برای سال‌های بعد انتخابات تجمیعی را داشته باشیم که این مصوبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مورد تائید شورای نگهبان هم قرار گرفت.

کلیک کنید خواندنی است:   یادگاری «یه تیکه زمین» را یادتان هست؟/ موسیقی‌ای که بهترین شد

منبع: فارس



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *