وسط تشییع جنازه جای سلفی گرفتن با بازیگره؟» «یه لحظه فکر کنند مراسم تشییع عزیز خودشونه» «اون بازیگر نباید اجازه می‌داد» اینها بخشی از واکنش‌های مردم پس از بازنشر ویدیویی از مراسم تشییع رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون است.

ویدیویی که در آن «ازدحام شرکت کنندگان» در مراسم تدفین را برای «گرفتن سلفی» با بازیگر پژمان بازغی در بهشت زهرا نشان می‌دهد. این ویدیو در فضای مجازی منجر به انتقادات بسیاری شد.

چند ماه قبل هم «ازدحام برای سلفی گرفتن» با بازیگران در مراسم ختم آتیلا پسیانی کار را به جایی رساند که مجری از شرکت کنندگان خواست اجازه بدهند نزدیکان متوفی آخرین وداع را داشته باشند.

«به هم ریختن نظم مراسم تشییع بهرام شفیع» به دلیل اصرار شرکت کنندگان برای «گرفتن سلفی» با عادل فردوسی پور، «سلفی با مزار مرحوم زهره فکور صبور» بازیگر هم از مواردی است که در مراسم تشییع هنرمندان و ورزشکاران تکرار شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   چه کسانی باید فطریه بپردازند و چه کسانی معاف هستند؟

سلفی گرفتن

البته موج سلفی گرفتن، تنها به افراد عادی جامعه، هنرمندان و ورزشکاران محدود نمی‌شود. برخی «سران کشور‌های جهان»، گاهی از سلفی گرفتن برای انتشار پیام‌ها و مواضع‌شان استفاده می‌کنند. مثلا «سلفی باراک اوباما» رییس جمهور پیشین آمریکا با نخست‌وزیر دانمارک و انگلیس در حین مراسم یادبود نلسون ماندلا به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد.

سلفی باراک اوباما با نخست‌وزیر دانمارک و انگلیس

این روز‌ها سلفی گرفتن که از آن به پدیده نوظهور یاد می‌شود تبدیل به یک معضل در جامعه شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در اکتبر ۲۰۱۱ تا نوامبر ۲۰۱۷، ۲۵۹ نفر جانشان را به خاطر گرفتن سلفی‌های خطرناک از دست داده‌اند که گفته می‌شود این آمار بیشتر از حملات کوسه‌ها به انسان بوده است.

روانشناس مسلمی فر می‌گوید هر انسانی به دلیل غرایز و امیالش، دوست دارد دیده شود. وقتی فردی بعد از به اشتراک گذاشتن سلفی‌اش لایک یا کامنت مثبت دریافت می‌کند حجم عظیمی از دوپامین وارد خونش می‌شود و همین ترشح دوپامین باعث می‌شود این رفتار را تشدید کند.

کلیک کنید خواندنی است:   این صبحانه‌ها بیمارتان می‌کنند

اما مشاور توسعه فردی محمد عزیزی نظر دیگری دارد و معتقد است افرادی که به هر قیمتی و در هر موقعیتی سلفی می‌گیرند، یا دچار شخصیت خودشیفته هستند و یا اعتماد به نفس و عزت نفس ندارند و می‌خواهند با عکس سلفی شان در موقعیت پر خطر یا سلفی با آدم معروف کمبود‌های ذهنی شان را جبران کنند.

دکتر قاسم شاهمرداری می‌گوید سلفی گرفتن اختلالات شخصیتی و کمبود اعتماد به نفس را در افراد را ایجاد نکرده بلکه باعث شده است این اختلالات مجالی برای بروز داشته باشد که ریشه این اختلال در دوران کودکی افراد است. خانواده‌ها باید از کودکی با ایجاد مهارت استقلال، پرورش مهارت مسئولیت پذیری، احترام گذاشتن به کودک، تشویق کردن او در ایجاد و پرورش شخصیت مستقل در فرزندشان کمک کنند.

منبع: فارس



Source link

کلیک کنید خواندنی است:   اعتقاد به قسمت در ازدواج
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *