خیلی از ما تصور می‌کنیم همین‌که در بازگشت به خانه دست‌مان را بشوییم کافی است تا خیال‌مان از پاک شدن آلودگی‌های زیادی که در طول روز با آنها در تماس بودیم راحت شود، اما ماجرا به این راحتی نیست چراکه وقتی بیرون بودیم تلفن همراه‌مان را لمس کردیم و آلودگی‌ها به آن منتقل شده و وقتی در خانه هستیم، حتی بین صرف غذا و … ممکن است گوشی را لمس کنیم و باکتری‌ها و… به این شیوه وارد دهان‌مان شود؛ موضوعی که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

 احاطه شدن تلفن با باکتری‌ها
«اگر تلفن همراه با هاله‌ای نامرئی از باکتری‌ها احاطه شده باشد که قطعا همین‌طور است، بیشتر آنها می‌توانند بی‌خطر باشند، اما تمیز کردن گوشی همراه به جایی که بوده‌اید و کاری که انجام داده‌اید، بستگی دارد.» امیلی توت مارتین، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه میشیگان می‌گوید: «منطقی نیست اگر بگوییم باکتری‌های عمومی افراد سالم که روی سطح گوشی به‌جا می‌مانند، ما را مریض می‌کنند، اما میکروب‌های بیماری‌زا همه جا در اطراف ما وجود دارند و از آن جایی که گوشی‌هایمان را هنگام غذاخوردن لمس می‌کنیم، بهتر است درباره استفاده از آنها بیشتر احتیاط کنیم».

کلیک کنید خواندنی است:   روز قدس، سال تحویل مقاومت

 آیا میکروب‌ها به‌راحتی وارد بدن ما می‌شوند؟
فیلیپ تیرنو، استاد بالینی میکروبیولوژی و آسیب‌شناسی از نیویورک هم می‌گوید: «میکروب‌های بیماری‌زا، ازجمله آنهایی که باعث مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها می‌شوند، تنها وقتی شما را بیمار می‌کنند که وارد بدن‌تان شوند. آنها با چسبیدن به دست‌ها و سپس آغشته شدن به غذایی که در دهان‌تان می‌گذارید سبب بیماری می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند از راه لمس گوش‌ها، سوراخ‌های بینی و آسیب‌های پوستی، مانند خراش و بریدگی، به درون بدن راه پیدا کنند.» او می‌گوید که گوشی همراه این ریزاندامک‌ها (میکرواورگانیسم‌ها) را مستقیما وارد بدن می‌کند.

 چرا شستن دست‌ها کافی نیست؟
فیلیپ تیرنو معتقد است: «با فرض این‌که زخم و خراشی ندارید، دست‌هایتان هرچقدر هم کثیف باشد، فقط کافی است پیش از خوردن غذا آنها را به‌خوبی با آب و صابون بشویید، اما اگر بلافاصله پس از شستن دست‌ها گوشی آلوده به میکروب را بردارید، همان که در خواربارفروشی از آن استفاده کرده‌اید، بی‌درنگ در معرض خطر قرار می‌گیرید.» به گفته او، هرچه افراد بیشتری یک سطح را لمس کنند احتمال خطر آلودگی و ابتلا به بیماری هم بیشتر می‌شود. مثلا اگر میله‌های قطار شهری را بگیرید و سپس به گوشیتان دست بزنید، میکروب‌های دست کسی که همان میله را لمس کرده است به گوشی همراهتان منتقل می‌شود.

کلیک کنید خواندنی است:   بازو‌های ترور رژیم صهیونیستی را بشناسید + جزئیات

 چطور گوشی را تمیز کنیم؟
تمیز کردن گوشی همراه به جایی که بوده‌اید و کاری که انجام داده‌اید بستگی دارد. اگر هنگام غذا خوردن از گوشی استفاده نمی‌کنید لازم نیست هر روز آن را تمیز کنید، اما اگر از گوشی همراهتان همیشه و در حین غذا خوردن استفاده می‌کنید تمیز کردن روزانه با دستمال مرطوب ضروری است. اگر از قاب پلاستیکی گوشی همراه استفاده می‌کنید، تمیز کردن منظم آن ضروری است، زیرا باکتری‌ها راحت‌تر به آن می‌چسبند تا به فلز، شیشه یا قطعات پلاستیکی.

 همچنین، چون کناره گوشی و قاب روی هم قرار می‌گیرند، در مقایسه با سطح گوشی، باکتری‌های بیشتری جذب می‌کنند، بنابراین هنگام تمیز کردن گوشی به شکاف‌ها بیشتر توجه کنید. اگر نگران هستید که گوشی همراهتان صدمه ببیند، توصیه شرکت اپل و سازندگان آن این است که گوشی را پیش از تمیز کردن خاموش کنید و مراقب ورود مایعات به درز‌های گوشی و محفظه شارژ آن باشید. حواستان باشد که مواد ضدعفونی‌کننده را مستقیما روی دستگاه اسپری نکنید، بلکه آن را روی دستمال یا پارچه‌ای تمیز بپاشید و سپس گوشی را تمیز کنید.

کلیک کنید خواندنی است:   نخستین خلبان دفاع مقدس چگونه شهید شد؟

منبع: خراسان



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *