رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال۱۴۰۳، سال جدید را «جهش تولید با مشارکت مردم» خواندند. ایشان در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال۱۴۰۳ با تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، فرمودند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم، اشتغال و ارزش پول ملی، موضوع تولید است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته بر این موضوع تکیه شده است. بی‌تردید حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌های لازم را برای مردمی‌سازی اقتصاد فراهم کند.

ازسال گذشته در دولت و مجلس شورای اسلامی اقدامات ارزنده‌ای درراستای تکمیل واجرای طرح تأمین مالی تولیدو زیرساخت‌های لازم مردمی شدن اقتصاد وجهش تولید شکل گرفته که تداوم آن در سال جدید دستاورد‌های خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت. تعریف صندوق‌هایی که در پروژه‌های کوچک و بزرگ طرح‌هایی برای به میدان آوردن سرمایه‌های مردمی در راستای رشد و جهش تولید انجام شده است، در تحقق شعار سال جدید مؤثر عمل می‌کند. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌های لازم را برای مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت بالای مردم در فعالیت‌های مولد و به میدان آوردن سرمایه‌های مردمی فراهم کند. واگذاری سریع‌تر سهام و توجه ویژه به مولدسازی‌های درستی که به بخش خصوصی سپرده شود، از دیگر مصادیق تحقق شعار سال ۱۴۰۳ به‌شمار می‌رود که لازم است سازمان برنامه و بودجه به آن توجه کند.
 
بازگشت سرمایه
باتوجه به این‌که سرمایه‌های ناشی ازمولدسازی بایدبه وزارتخانه‌ها بازگردانده ودرجهش تولید سرمایه‌گذاری شود، امیدواریم سازمان برنامه و بودجه سریع‌تر منابع مالی ناشی از مولدسازی دارایی‌های دولت را به وزارتخانه‌ها بازگرداند تا مشارکت مردم در جهش تولید با سرعت عمل بیشتری کلید زده شود. در صورتی که سازمان‌ها پولی نداشته باشند، قادر به بسترسازی مشارکت مردم در بخش تولید نیستند، لذا ضرورت دارد مکانیزم‌هایی تعریف شود که به صورت جدی زمینه‌ها و بستر‌های لازم را برای مشارکت مردم و ورود به بخش‌های اقتصادی فراهم کنند. نباید منابع وسرمایه‌های مردمی دربخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری شود وباید وارد فعالیت‌های ارزشمندی مانند تولید شود. فعالیت مهمی که درقانون تأمین مالی تولید انجام شده، بایدسریع‌تر اجرایی شود. خروج سپرده‌های ارزی مردم از خانه‌ها و صندوق‌های امانات بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی در جهش تولید بسیار مهم است.

کلیک کنید خواندنی است:   چرا باید به مدار‌های مختلف فضا ماهواره ارسال کنیم؟

حذف پیمان‌سپاری ارزی
این منابع با سپرده‌گذاری در بانک‌ها و وثیقه دادن معتبر به دارندگان منابع ارزی به وارد شدن سرمایه‌های عظیمی به چرخه تولید منجر می‌شود که درراستای تحقق جهش تولید کارگشاست. حذف پیمان‌سپاری ارزی برای تولیدات صنایع‌دستی باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که صادرات صنایع‌دستی رونق بگیرد، ارزآوری و درآمدزایی خوبی در اقتصاد شکل می‌گیرد که خیره‌کننده خواهد بود و به جهش تولید با مشارکت مردم منتهی می‌شود. دربخش‌های کشاورزی، رویکرد دولت و مجلس شورای اسلامی باید به گونه‌ای تعریف شود که به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتری حرکت کند، زیرا این روند می‌تواند مردم را به صورت مستقیم در تولید و جهش تولید مشارکت دهد.

تحقق شعار سال از دیدگاه کارشناسان
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحقق شعار سال می‌گوید: اکنون میادین مشترک نفت و گاز زیادی با کشور‌های همسایه داریم که دست‌نخورده باقی مانده و باید با درنظر گرفتن مشوق‌های مختلف، سرمایه‌های مردم برای این پروژه‌ها از طریق بورس به‌کار گرفته شود. 

کلیک کنید خواندنی است:   کنکوری‌های متقاضی ترمیم معدل بخوانند

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره معتقد است: تحقق شعار سال یک مسیر برای همه دستگاه‌ها است و از قانونگذاری در مجلس گرفته تا اجرا در دولت و نظارت در قوه قضاییه باید در این راستا حرکت کنند. 

همچنین آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید بهترین راه برای تحقق شعار سال پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است. در سال گذشته شاهد نوسانات اندکی در محرک‌های اقتصادی از جمله بازار ارز بودیم و به نظر می‌رسد امسال نیز باید همین روند ادامه داشته باشد. 

محمود بهمنی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی نیز دراین‌باره معتقد است باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌ها وارد بازار سرمایه شود. باتوجه به این‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ضریب اطمینان بالایی در ایجاد بازدهی معقول برای سرمایه‌گذاران برخوردار است، بنابراین به مرور می‌تواند منجر به بازگشت اطمینان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس شود.

کلیک کنید خواندنی است:   معمای چند جرعه آب!

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره تحقق شعار سال می‌گوید: ضرورت دارد که اقتصاد به سمت تعاون و مشارکت‌های مردمی سوق یابد. بهترین راه مشارکت مردم، فعالیت‌های تعاونی است و بخش اعظمی از مشکلات کشور از طریق تعاونی‌ها قابل حل است. طی سال‌های اخیر شعار‌های سال درباره رونق تولید واقتصاد بوده، اما امسال شعار سال با مشارکت مردم محقق می‌شود. یکی از راه‌های مشارکت مردم تعاونی است. 

با تجمیع سرمایه‌های خرد در تولید مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و بستر توزیع عادلانه درآمد فراهم شود. برخی دیگر معتقدند با استفاده از ابزار مالیات می‌توان ورود سرمایه به بازار غیرمولد را بست و آن را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کرد.

منبع: روزنامه جام جم



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *