نشست مشترک چین و کشور‌های عربی از ۱۰ خرداد در پکن آغاز شد. شبکه اینترنشنال چند روز پیش از شروع برگزاری این نشست مدعی شد که ایران به چین باج داده است تا در موضع‌گیری نسبت به جزایر سه‌گانه ایران، با امارات همراهی نداشته باشد.

اینترنشنال از توافقی پشت پرده میان ایران و چین خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، جمهوری اسلامی قبول کرده است در پروژه کوریدور شمال به جنوب، تعلل یا اختلال ایجاد کند، تا به کندی پیش برود. در مقابل، چین با ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه همراهی نکند. ایران حاضر شده است همکاری خود با روسیه را دچار تعلل کند تا چین با ادعای امارات همراه نشود. دست ایران به جایی نمی‌رسد و کشور را بین این دو قدرت بزرگ (چین و روسیه) گوشت قربانی کرده است. ایران حاضر است منافع خود (کوریدور شمال به جنوب) را قربانی کند تا جلوی همراهی چین را بگیرد. 

یکی دیگر از کارشناسان اینترنشنال مدعی شد که اساسا جمهوری اسلامی نیاز ندارد که در موضوع جزایر سه‌گانه، نظر چین را جلب کند و در این رابطه گفت: چین از وسیله چماق و هویج استفاده می‌کند. چینی‌ها سر یک موضوعی با جمهوری اسلامی معامله می‌کنند که اساسا این موضوع در اختیار جمهوری اسلامی است و ایران نیازی ندارد که چین قضیه جزایر سه‌گانه را تایید کند یا نکند. چینی‌ها مگر می‌توانند چی کار کنند. آیا می‌خواهند جزایر را به امارات بدهند؟! ولی جمهوری اسلامی وارد این فاز شده است. موضوع کوریدور خیلی مهم است. این کوریدور بخشی از اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند برابر تحریم‌ها مقاومت کند. جمهوری اسلامی حتی به پروژه‌هایی که خودش آنها را تبلیغ می‌کند، اهمیت نمی‌دهد. 

کلیک کنید خواندنی است:   شهید امیرعبداللهیان، ساقدوش دامادی چه کسی شد؟

کوریدور شمال به جنوب یکی از پروژه‌های استراتژیک ایران در سطح بین‌المللی است. این مسیر ترانزیتی تاثیر مهمی در موضوعات ژئوپولیتیکی و اقتصادی منطقه دارد. اینترنشنال مدعی بود که ایران حاضر شده در توافقی پنهان با چین از منافع این کوریدور چشم پوشی کند، تا در مقابل چین نیز در موضوع جزایر ۳گانه با امارات همراه نشود.

بعد از برگزاری نشست چین و امارات، شبکه اینترنشنال بدون آنکه اشاره کند چه سناریویی در این رابطه نوشته بود، اعلام کرد که چین با امارات در موضوع جزایر ۳گانه همراه شد. کارشناس اینترنشنال گفت: جمهوری اسلامی به خاطر ضعف اساسی خود، بجای روابط دوطرفه و همکاری استراتژیک با کشورها، وارد روابطی می‌شود که زمین ما را به استثمار در بیاورند. بند ۲۶ بیانیه، ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه را به رسمیت می‌شناسد که می‌تواند یک مسئله معضل‌ساز باشد برای ما.  کارشناس این شبکه از بخشیدن بخشی از خاک ایران یعنی بحرین در زمان شاه پهلوی دفاع کرد و گفت که شاه این کار را کرد تا جزایر ۳گانه را حفظ کند!

کلیک کنید خواندنی است:   بانی مدرسه عالی دختران در ونک که بود؟

بر اساس گزارشات متناقض اینترنشنال، بالاخره مشخص نشد که ایران با چین روابط دوجانبه داشته و توافق کرده، یا اینکه ایران نمی‌تواند روابط دوجانبه را مدیریت کند.

مشخص نشد که بالاخره موضع چین در جزایر سه‌گانه برای ما بسیار مهم است، یا اساسا ایران نیازی به همراهی چین ندارد.

مشخص نشد که جمهوری اسلامی از موضع ضعف، منافع کوریدور را معامله کرده یا روابط خود با چین را از دست داده است.

البته موضع‌گیری چین همراه با امارات، موضوع دیپلماتیکی است که از سوی دستگاه‌های مربوطه به آن پرداخته می‌شود و در این گزارش قصد ورود به آن را نداریم؛ بلکه هدف برملا کردن سناریوسازی‌های دروغین شبکه صهیونیستی اینترنشنال است.

منبع: فارس



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *