آثار منفی کمبود خواب بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، لازم به ذکر است که خواب زیاد هم می‌تواند عوارض منفی‌ای داشته باشد و ممکن است دقیقاً به همان اندازه‌ی کمبود خواب مضر باشد.

دانشمندان تأکید دارند افراد ۲۶ تا ۶۴ سال باید روزانه ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشند و هر مقدار خواب کمتر از این میزان می‌تواند پیامد‌هایی جدی برای سلامتی داشته باشد.

۱- افزایش وزن

تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند اغلب با سرعت بیشتری دچار اضافه وزن می‌شوند و احتمال چاقی در آن‌ها بیشتر است. همینطور کسانی که روزانه بیشتر از ۹ ساعت می‌خوابند هم در معرض اضافه وزن قرار دارند. برعکس، کسانی که روزانه ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، اغلب راحت‌تر می‌توانند وزن متناسبی را برای خود حفظ کنند. این امر نشان می‌دهد که علاوه بر ورزش و رژیم، داشتن مقدار خواب مناسب برای مدیریت وزن ضروری است.

کلیک کنید خواندنی است:   روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد

۲- سیاهی زیر چشم

گرچه اغلب کمبود خواب را دلیل سیاهی زیر چشم می‌دانند، اما خواب زیاد هم (روزانه بیشتر از ۹ تا ۱۰ ساعت) می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. کمبود خواب می‌تواند باعث رنگ پریده شدن پوست شود و در عین حال، عروق خونی بیشتر مشخص می‌شوند، امری که باعث سیاه شدن زیر چشم‌ها می‌شود.

۳- ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

گرچه دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا میان داشتن خواب زیاد و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه بیشتر از ۹ تا ۱۱ ساعت می‌خوابند، ریسک گرفتگی رگ قلب در آن‌ها بیشتر است. برعکس، کسانی که روزانه ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، این ریسک در آن‌ها کمتر است.

۴- کاهش تمرکز

تأثیر منفی کمبود خواب بر توانایی‌های شناختی بر کسی پوشیده نیست. اما جالب است که خواب زیاد هم به توانایی‌های تصمیم گیری و حل مسأله‌ی سریع هم لطمه می‌زند و عملکرد حافظه را مختل می‌کند.

کلیک کنید خواندنی است:   دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو

به همین دلیل دانشمندان می‌گویند ۷ تا ۸ ساعت خواب روزانه برای حفظ سلامت شناختی خود ضروری است.

۵- خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک

پژوهش‌ها می‌گوید الگو‌های خواب ما بر وضعیت پوست مان تأثیر دارند. کمبود خواب می‌تواند بدن را دچار کمبود آب کند، امری که باعث می‌شود پوست خشک و کدر شود. خواب زیاد هم می‌تواند تأثیرات مشابهی داشته باشد.

دلیل این امر این است که خواب بیشتر از ۸ ساعت می‌تواند توانایی بدن در حفظ تعادل آبی خود را مختل کند. این مسأله می‌تواند منجر به شکل گیری چین و چروک زودرس و افتادگی در پوست شود.

منبع: روزیاتو



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *