هادی طحان نظیف در اولین جلسه فراکسیون گام دوم مجلس دوازدهم گفت: ما در حوزه حقوق، مجلس را به دو وظیفه خطیر قانون گذاری و نظارت می‌شناسیم لذا قضاوت درباره عملکرد مجالس مختلف از منظر این دو وظیفه مهم و خطیر است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انباشت قانون و قانون گذاری زیاد نمی‌تواند وجه تمایز و برتری مجلس محسوب شود؛ گاهی نگاهمان به قانون گذاری صحیح و درست نیست.

طحان نظیف با بیان اینکه اساسا تورم قوانین امر ممدوحی نیست، گفت: گاهی قانون گذاری بیشتر به معنای تعارض و ابهام بیشتر است؛ در این شرایط کار جامعه هدف که قصد بهره گیری از قانون دارد، بیشتر متوقف می‌شود، چون با ابهام مواجه می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در جریان بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان با این موضوع مواجه می‌شویم که قبلا عین همان متن یا شبیه آن را مجلس تصویب کرده بود؛ من به این موارد «قانون گذاری تاکیدی» می‌گویم. اینکه چرا قانون اجرا نمی‌شود باید پیگیری شود، چون تصویب چندباره قانونی به معنای اجرای آن نیست.

وی اضافه کرد: باید درباره چرایی اجرا نشدن قانون آسیب شناسایی شود؛ اینکه اشکال از متن بوده یا اینکه مشکل از جای دیگری است؟ باید این موارد پیگیری شود.

طحان نظیف با بیان اینکه گاهی تمرکز بر قانون گذاری ما را از نظارت غافل می‌کند، افزود: البته مجلس یازدهم با اختصاص یک روز به کار‌های نظارتی گام خوبی در نظارت برداشت.

کلیک کنید خواندنی است:   پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا

وی با بیان اینکه گاهی اساسا یک قانون گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید، گفت: وقتی در مقام عمل اشکال درک شود و بعد قانون گذاری صورت گیرد، تاثیرگذارتر خواهد بود. سال‌ها ار این موارد غفلت شده و یا حداقل به اندازه آن توجه نشده است.

مجلس قوی قانونی را تصویب می‌کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مجلس قوی قانونی تصویب می‌کند که با اسناد بالادستی تطابق دارد پس مجلس دقت می‌کند مصوباتش خلاف شرع و سیاست‌های کلی و قانون اساسی نباشد.

وی با اشاره به اهمیت نیازسنجی تقنینی، گفت: اثرگذاری قانون در تصویب به موقع آن است؛ گاهی در برخی از موضوعات زمان تصویب آن مهم است که امروز قانون گذاری شود یا اینکه دو هفته و دو ماه آینده.

طحان‌نظیف افزود: گاهی برخی موضوعات به خود مجلس برمی‌گردد و انتظار می‌رود در آن موضوعات مجلس پویاتر و با نشاط‌تر قانون را تصویب کند، اگر در قانون انتخابات حوزه سیاست‌های کلی قانون گذاری و قانون نظارت بر رفتار نمایندکان احتیاج به اصلاح است باید ورود شود.

وی بیان کرد: ما هر کدام در حوزه‌ای تخصص داریم پس باید این نقصان با مراجعه به مراکز پژوهشی رفع شود. در‌ها و کنیسیون‌های محلس باید روی مراکز تخصصی و کارشناسی و پژوهشی باز باشد و احساس کنند اگر حرفی دارند راحت می‌توانند بیان کنند البته شما نمایندگان تصمیم نهایی را می‌گیرید.

کلیک کنید خواندنی است:   ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد

قانون‌گذاری خوب از کار کارشناسی جامع بیرون می‌آید

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون‌گذاری خوب از کار کارشناسی جامع بیرون می‌آید، افزود: زمان خدمت گزاری ما کم است، اما آثار ما باقی می‌ماند؛ پس باید به آثار و ضروریات آن مصوبه توجه شود.

وی ادامه داد: اخیرا بحثی در کشور‌های مختلف درباره تاثیرات اجرای قانون مطرح می‌شود؛ کار ما با تصویب قانون تمام نمی‌شود بلکه تازه آغاز می‌شود. مجلس باید اجرای قانون را پیگیری کند. نوشتن قانون یک چیز است و اجرا و پیگیری و نظارت بر اجرا چیز دیگری است. ما در کشور قوانین خوب کم نداریم، اما گاهی قوانین اجرا نمی‌شود که علت آن نیاز به آسیب شناسی و بررسی دارد. قانون خوب را مجری هم می‌خواهد اجرا کند، اما زیرساخت ندارد یا قانون ابهام دارد.

مجلس پیگیری کند که چرا مصوبه خود یا ادوار قبل اجرا نشد

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه حرکت به سمت قوانین جامع مهم است، افزود: در این حوزه عقب هستیم که مشکلاتی برای مجریان ایجاد می‌کند. همچنین پراکندگی قوانین وجود دارد و نمی‌توان این همه قوانین و مقررات را احصا کند پس باید به سمت قوانین جامع حرکت کرد.

وی با بیان اینکه گاهی برخی قوانین شکلی نیاز به روزآمدی دارد، افزود: آخرین قانون مربوط به حوزه برنامه‌ریزی، مربوط به ۵۲ سال قبل است؛ آن جا برنامه را عمرانی دیده است، اما آیا اکنون برنامه ما فقط عمرانی است؟ در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به‌روز رسانی داریم.

کلیک کنید خواندنی است:   هر استان الگوی منحصر به فردی برای تحقق شعار سال خواهد داشت

طحان نظیف افزود: اگر اصلاح قانون انتخابات به سال آخر مجلس نمی‌رسید شاید جامع‌تر می‌شد پس کار‌های بنیادی‌تر و اساسی‌تر را در سال‌های اول مجلس انجام دهید، چون وقتی کار‌ها در سال‌های آخر برسد، به نتیجه نرسیده یا به سختی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره چرایی حضور نداشتن شورای نگهبان در زمان تدوین طرحی گفت: ما اصرار داریم که شورای نگهبان در مرحله اول تقنین حضور نداشته شد، چون آن را مقابل استقلال مجلس می‌دانیم. مجلس باید آگاهانه نسبت به موضوعی که ضرورت دارد قانون گذاری کند.

وی در پایان تاکید کرد که مجلس باید به موقع از ابزار‌های قانونی متعدد خود استفاده کند.

منبع: ایسنا



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *