در برنامه بالاتر امروز موضوع توزیع فروش لاستیک به صورت اینترنتی با حضور بنانژاد دبیرکل اتاق اصناف ایران و میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران مورد بررسی قرار گرفت.

بنانژاد گفت: عرضه اینترنتی در بیشتر کالاها در حال انجام است، به نظر من زنجیره عرضه لاستیک باید شفاف شود، متاسفانه مشکل در بازار ایجاد می شود نوک پیکان به سمت ما اصناف است پس نظر ما این است که در وهله اول باید حلقه زنجیره شفاف شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران هم استعلامات موجود در سامانه جامع تجارت برای ارائه لاستیک به مشتری را عامل شلوغی صف‌های خرید می‌داند.

او افزود: متاسفانه سال گذشته باتوجه به اینکه قیمت لاستیک تصویب نشد کارخانجات کاهش تولید پیدا کردند و در بازار ما شاهد نجومی بودن قیمت لاستیک در بازار بودیم و تمامی اتهامات به سمت اصناف بود.

بنانژاد افزود: ما سالانه ۳۱ میلیون حلقه  لاستیک در کشور نیاز داریم، در واقع مشکل ایجاد صف خرید تنها به سامانه جامع تجارت مربوط نیست، بلکه مشکل در ارتباط با استعلامات از سامانه‌های بیرونی ایجاد می‌شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره دلایل ایجاد صف خریداران لاستیک نیز توضیح داد: ایراد شکل‌گیری صف در این سامانه آنجایی بروز می‌کند که مشخصات و اطلاعات لازم باید از طریق برخی سامانه‌های بیرونی مانند ثبت احوال استعلام گرفته شود. به طوری که در مراحل ثبت درخواست، کد احراز هویت مصرف کننده باید پس از استعلام مشخصات او، به شماره تلفنی که به کد ملی او تعلق دارد، پیامک شود که این موضوع بسیار زمانبر بود و سرعت سامانه را می‌گرفت.

کلیک کنید خواندنی است:   در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم

در ادامه، جمال میرزایی، با بیان اینکه فروش اینترنتی لاستیک متوقف نشده، گفت: به دلیل استقبال و حجم خرید بالا منتظر هستیم روند تقاضا کم شود. همچنین در نمایندگی‌ها و شبکه‌های تعاونی هم عرضه مستقیم انجام می‌شود که دسترسی مردم راحت‌تر باشد.

وی افزود: خریدهای قبلی که از سکوهای اینترنتی انجام شده، حمل نشده است. در اصل چند روزی میزان خرید به اندازه‌ای بود که ظرفیت پست به آن اندازه نبود. بنابراین چند روزی فروش اینترنتی بسته شده، اما بعد از جابه‌جایی خریدهای قبلی، سایت دوباره باز خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه عرضه مستقیم لاستیک افزایش پیدا کرده و شبکه نمایندگی تقویت شده، تصریح کرد: به شرکت‌های تعاونی که بیشتر مربوط به تامین لاستیک مورد نیاز حمل و نقل عمومی است کالا تزریق شده و وضعیت به زودی بهتر می‌شود. فراوانی لاستیک رینگ ۱۴ و ۱۵ زیاد شده و امیدواریم قیمت لاستیک با رینگ ۱۳ که التهاباتی دارد هم به زودی به ثبات برسد.

کلیک کنید خواندنی است:   ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران عنوان کرد: نمایندگی‌ها همیشه لاستیک را به قیمت مصوب عرضه می‌کنند و اگر مغازه‌دارانی هم هستند که لاستیک را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند، انصاف را رعایت نکرده‌اند.

میرزایی گفت: بارها درخواست برقراری عدالت میان تولیدکننده و واردکننده تایر در کشور را داشتیم، وزارت صمت به واردکنندگان لاستیک ارز ترجیحی تخصیص می دهد، اما تولیدکنندگان باید ارز ۵۰ هزار تومانی دریافت کنند. از سویی قیمت گذاری برای تولیدکننده به شکل دستوری است؛ ولی واردکنندگان مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند. صنعت تایر کشور نسبت به تبعیض های مذکور که توسط وزارت صمت ایجاد شده گلایه دارند.

او تصریح کرد: متاسفانه در خصوص قیمت گذاری دستوری کم لطفی شده است، علیرغم اینکه صنعت تایر مصوبه ستاد تنظیم بازار برای آزادسازی قیمت را دریافت و بارها به تولیدکنندگان وعده این مهم داده شد، اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسما مخالف آزادسازی قیمت است.

او گفت: امروز ما شاهد این هستیم که بستر فروش اینترنتی در کشور دارای ضعف است به طوری که شخص رینگ ۱۳ انتخاب کرده ولی رینگ ۱۴ برایش در سامانه انتخاب شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران

میرزایی بیان کرد: متاسفانه موضوعات سختگیرانه ای توسط وزارت صمت برای صنعت تایر در حال اتخاذ است، وجود سامانه فروش و ابلاغیه های اخیر وزارت صمت مورد تایید صنعت تایر ایران نیست. تنها دستاورد سامانه یا ایجاد محدودیت در فروش فقط نارضایتی مشتریان خواهد بود. از سویی ما کمبود تولید تایر در کشور نداریم و تیراژ این قطعه افزایش داشته است، همچنین واردات لاستیک خودرو به کشور دو برابر شده است. با این تفاسیر کمبود تایر در بازار وجود ندارد، متاسفانه دستورالعمل فروش جدید لاستیک خودرو منجربه ایجا صف و التهاب در بازار خواهد شد.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *