«آسیب شدید به گردن، شانه، آرنج و دست‌ها، ابتلا به سندروم انگشت ماشه‌ای، گردن تکست و سندرم چشم دیجیتال» کم‌ترین آسیب‌ها و خطرات شناخته شده بازی همستر کامبت است با این حال آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهد روزانه استقبال کاربران ایرانی از این بازی بیشتر می‌شود. 

به تازگی سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در رابطه با بازی همستر کامبت در صفحه توئیتری‌اش هشدار داده و گفته است که شیوه جدید استخراج کردن ارز دیجیتال با استفاده از بازی‌ها به بستر مناسبی برای هکر‌ها و سارقان تبدیل شده است و «افرادی که در این بازی‌ها شرکت می‌کنند، مراقب اطلاعات و حساب‌های خود باشند.»

چندماه پیش هم یک بازی کلیکی با عنوان نات کوین معرفی شد که توانست ۳۵ میلیون کاربر را جذب نماید. اما مواردی از کلاهبرداری در خرید و فروش حساب‌های این بازی و ارسال لینک‌های جعلی به مقصد صفحات فیشینگ گزارش شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   با شناسایی عدد تصویر، قدرت بینایی خود را ارزیابی کنید

طبق آماری که حساب ایکس همستر کامبت، منتشر کرده تا به امروز تیم همستر ۱۰۰‌میلیون بازیکن را به مینی بازی تلگرامی خود جذب کرده است. پیش از این نیز تیم همستر از ۶۰‌میلیونی‌شدن کاربرانش در هفته گذشته خبر داده بود و این به این معناست که به طور میانگین هر روز نزدیک به ۶ میلیون بازیکن جذب بازی تلگرامی همستر می‌شوند.

کانال تلگرامی این بازی نیز با ۳۱ میلیون کاربر بزرگ‌ترین کانال تلگرامی است و بیش از سه‌برابر کانال رسمی نات‌کوین عضو دارد.

همستر کامبت علاوه بر خطرات امنیتی که ممکن است برای کاربرانش ایجاد کند، به گفته روانشناسان با لذت‌های کوچکی که به سلول‌های عصبی مغز وارد می‌کند می‌تواند افراد را دچار اعتیاد کند. کاربران معتاد شده دیگر به دنبال کار‌های بزرگ‌تر که صبوری بیشتری نیاز دارند، نمی‌روند. لذت‌های بزرگ را تجربه نمی‌کنند و از لحاظ روانی حوصله و صبوری ندارند تا برای کسب موفقیت‌های حقیقی تلاش کنند.

کلیک کنید خواندنی است:   هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟

فعال اقتصادی سیامک قاسمی شرایط اقتصادی جامعه را دلیل استقبال از بازی همستر می‌داند و معتقد است که «این‌قدر که ملت، آینده خود را در همستر می‌بینند، در اقتصاد ایران و فرصت‌هایش نمی‌بینند. در این روی همستر زدن نشانه‌های زیادی هست برای آنهایی که اهل اندیشیدن هستند.» 

جامعه شناس محمد رحیمی با بیان اینکه استقبال فقط مخصوص به ایران نیست و جهانی است رویای یک شبه پولدار شدن را دلیل گرایش به این بازی می‌داند و می‌گوید «همواره در جامعه گروه‌هایی هستند که می‌خواهند زرنگ‌مآبانه و به راحتی ثروتمند شوند. پول بادآورده و هیجان آن از مهم‌ترین عواملی است که افراد را به سمت همستر سوق داده است.»‌

کارشناسان با مطرح کردند این سوال که چرا باید سازندگان این برنامه دلشان به حال مردم بسوزد و بخواهند مردم را یک شبه پولدار کنند؟ توصیه می‌کنند افراد قبل از این که فریب تبلیغات را بخورند با آگاهی تصمیم بگیرند. حضور ۱۰۰ میلیون کاربر در جریان این بازی برای مردم مهر تایید ایمن بودن بازی همستر نباشد. 

کلیک کنید خواندنی است:   ۵ توصیه برای گفت‌گو با همسر پرتوقع

جامعه‌شناس محمد رحیمی نیز توصیه می‌کند برای اینکه بدون آگاهی و به وسیله فریب تبلیغات افراد در جریان‌های این‌چنینی قرار نگیرند باید آموزش‌هایی در حوزه سواد رسانه و سواد اقتصادی به جامعه داده شود.

منبع: فارس



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *