اغلب مردان هیکل و جثه بزرگتری دارند. سریع‌تر از خانم‌ها می‌دوند، زور بیشتری دارند و در ظاهر قوی‌تر از زنان به نظر می‌آیند، اما از لحاظ پزشکی ضعیف‌تر از زنان هستند.
این موضوع در سراسر جهان صدق می‌کند. طبق آماری که سازمان ثبت احوال کشور در ۸ اردیبهشت منتشر کرده است؛ در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی در مقابل هر «۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند». البته این تنها مختص ایران نیست و به طور متوسط در دنیا، زنان ۷ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

در سال گذشته هم میزان مرگ آقایان ۵۶/۶ درصد و برای بانوان ۴۳/۴ درصد بوده است.
به گفته پژوهشگران، سهم مراجعه مردان به مراکز بهداشتی و درمانی تنها ۱۰ تا۲۰ درصد از کل مراجعات است. طبق اعلام مرکز تحقیقات سلامت مردان، احتمال مرگ یک مرد ۳۰ساله از بیماری‌های غیرمزمن ۱.۵ برابر، خودکشی ۱.۷۵ برابر، تصادفات جاده‌ای ۲ برابر، میزان قتل و دگرکشی ۴ برابر و بیماری روانی که منجر به افزایش مرگ و میر می‌شود هم ۴ تا ۵ برابر بیشتر از زنان است.

کلیک کنید خواندنی است:   مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

این درحالی است که آمار نشان می‌دهد، شیوع اکثر اختلالات روانی در خانم‌ها ۲ برابر آقایان است. با این تفاوت که خانم‌ها برای درمان به روان‌پزشک و روان‌شناس مراجعه می‌کنند، اما مردان از این کار خودداری می‌کنند. علاوه بر آن خانم‌ها طبق عادت با هم جنس یا دوستان خود درد و دل می‌کنند، اما مردان معمولا مسائل خود را به درون خود ریخته و در مرحله جدی بصورت اختلال بروز می‌دهند.

محمدرضا صائینی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس می‌گوید که «درگیری مردان با مسائل خانوادگی و اقتصادی و ناآگاهی» عاملی است که باعث می‌شوند مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت بدهند و از خدمات سلامتی کمتر استفاده کنند. 

اما سید حامد برکاتی، مدیر کل سابق دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید که دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم‌ها و «باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن مردان نسبت به زنان سبب می‌شود که مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

کلیک کنید خواندنی است:   روایت عملیات وعده صادق از زبان جوانان فلسطینی

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان سید جلیل حسینی معتقد است که «آگاهی بخشی بیشتر به آقایان و مشارکت آنان در مباحث سلامت از طریق شرکت در برنامه‌های غربالگری و آزمایش‌های دوره‌ای با مراجعه به مشاوران و مراکز بهداشتی» می‌تواند سلامت و طول عمر بیشتر آقایان را تضمین کند.

منبع: فارس



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *