جادوها و جادوگران از زمان‌های قدیم توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند و این امر تا عصر حاضر ادامه داشته است، البته به شکلی مبهم و پنهان. برخی از جادوگران در جاهای بدوی دنیا به چنان اعتباری رسیده‌اند که در پست‌های رهبری تصرف می‌کنند، به‌گونه‌ای که رهبر تصمیم نمی‌گیرد و دستوری نمی‌دهد مگر پس از جلب رضایت و تأیید آنها که به ادعای خودشان، نشانه‌هایی هستند که از بهشت الهام می‌گیرند.

 متأسفانه مدت‌هاست که سحر و جادو در میان مردم عادی هم جا بازکرده است تا جایی که برخی افراد گره‌های کور زندگی‌شان را به سحر و جادو نسبت می‌دهند یا برای رفع مشکلات زندگی‌شان به سراغ این امور رفته و مبالغ هنگفتی را متحمل می‌شوند؛ اما سؤال اینجاست باوجوداینکه هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر به اذن خداوند متعال، سحر چگونه بر مردم تأثیر می‌گذارد و چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟

حجت‌الاسلام مرتضی وافی، دین‌پژوه و استاد معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا زندگی به این سؤال پاسخ می‌دهد.

سحر و جادو با نیروها و امکانات ماورایی بر انسان‌ها اثر می‌گذارد

حجت‌الاسلام وافی در بیان نحوه اثرگذاری سحر و جادو بر مردم گفت: «سحر و جادو با استفاده‌ از نیروها و امکانات ماورایی در فضای طبیعی زندگی انسان‌ها و بر خود انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. البته قدرتمندی بعضی افراد از نظر روحی و قدرت در بعضی از واژه‌ها و اوراد و اذکار نیز کمک می‌کند تا سحر و جادو اتفاق بیفتد.»

او تأکید کرد: «در ذهن مردم و جامعه‌ ما، بسیاری از رفتارها، اعتقادها یا آیین‌ها یکسان هستند. ما علوم غریبه‌ای داریم مثل‌ رمل، جفر یا اسطرلاب که بخشی از اینها با علم به اعداد، حروف، نقش‌ها و ترکیبی از اینها کار دارد و عموم مردم آنها را به‌عنوان سحر و جادو تلقی می‌کنند، درحالی‌که متفاوت است. همچنین طلسم و بخشی از فعالیت‌ها و کارهای خارق‌العاده‌ای که افراد از طریق ریاضت‌ها و رفتارهای شرعی و دینی یا ریاضت‌های غیرشرعی پیدا کرده‌اند، با سحر و جادو متفاوت است.»

سحر و جادو واقعیت دارد

حجت‌الاسلام وافی با بیان اینکه در نگاه دینی اصل سحر و جادو واقعیت دارد، گفت: «ما سحر و ساحر، جادو و جادوگر داریم و دلیل این امر استنادهای قرآنی است. اصل این ماجرا چه در گذشته و چه در کتاب آسمانی، ماندگار بوده و هست و خواهد بود؛ مثل آیه 102 سوره بقره و آیاتی که راجع به حضرت موسی (ع) آمده است. همچنین درباره حکم سحر و جادو و ساحر و جادوگر هم روایاتی آمده است. اینها نشان می‌دهد که دین نسبت به اصل ماجرای سحر و جادو معتقد است.»

او عنوان کرد: «گاهی شعبده، خیال‌پردازی، خواب‌های مغناطیسی، هیپنوتیزم و خرافات به‌عنوان سحر و جادو مطرح می‌شود، درحالی‌که اینها متفاوت با سحر و جادو است.»

کلیک کنید خواندنی است:   دست دیپلماسی در دست میدان

مذمت دین برای چنگ‌زدن به امورماوراءالطبیعه

حجت الاسلام وافی در رابطه با نگاه دین نسبت به اصل ماجرای سحر و جادو گفت: «دین نگاه مذمت‌آمیزی به سحر و جادو دارد و ما در این جهت حق نداریم به امور ماوراءالطبیعه چنگ بزنیم؛ مثل خواندن بعضی اوراد و اذکاری که در دین تأیید نشده است. همچنین کمک‌گرفتن از نیروهای فراطبیعی مذمت شده است؛ یعنی ما نمی‌توانیم در نوع ارتباط انسان‌ها با اجنه، شیاطین یا ارواح به هر کاری دست بزنیم و هر اقدامی برای نفوذ در نیروهای طبیعی انجام دهیم.»

او با اشاره به گنهکار بودن ساحر و جادوگر تأکید کرد: «ساحر و جادوگر جزو کسانی هستند که گناه کبیره مرتکب می‌شوند؛ آیات قرآن این امر را کفر تلقی می‌کند و در روایات این کار آن‌قدر مذمت شده که جرم ساحر و جادوگر را برابر با قتل می‌داند.»

این دین‌پژوه اظهار داشت: «علم و آگاهی‌بخشی نسبت به سحر و جادو باعث می‌شود که ما ضمن اعتقاد به این ماجرا بتوانیم با راهکارهایی سحر و جادو و جداشدن آن از مقوله‌های دیگر را تشخیص دهیم و راه‌هایی را به‌عنوان پیشگیری و درمان انجام دهیم.»

سحر و جادو قدرت الهی را نقض نمی‌کند

به اعتقاد حجت‌الاسلام وافی، ما بر علم و قدرت الهی اعتقاد داریم و همه این ماجراها تحت اشراف حضرت حق است؛ حتی گاهی سنت الهی به انسان اختیاری می‌دهد تا بتوانند این جنس از تصرف‌ها را داشته باشد؛ اما قرار نیست به دلیل قدرتی که خدای متعال در انتخاب، اختیار، قدرت تفکر، اندیشه و نفوذ به شخصی می‌دهد، او در هر جهتی این قدرت را به کار ببرد. این کار نه‌تنها شرعی نیست؛ بلکه برخواستن به جنگ با قدرت و علم خدا است.

او تأکید کرد بالای همه سحر و جادوها قدرت برتر الهی وجود دارد: «اگر به سیره‌های تاریخی نگاه کنید می‌بینید که خداوند حتی در انبیا این قدرت را قرار داده است که بتوانند این جنس از سحر و جادوها را که اندک است، با رفتارها یا کرامات و اوراد و اذکاری باطل کنند.»

 حجت‌الاسلام وافی دررابطه‌با مسئولیت فردی و شخصی افراد در مقابله با سحر و جادو گفت: «پیشینه‌ جریان سحر و جادو و حتی مقابله با اینها در تاریخ آمده است. برای مقابله با این جریان ما در ابتدا باید به این اعتقاد دست یابیم که بسیاری از مواردی که ما از آنها با عنوان سحر و جادو نام می‌بریم، سحر و جادو نیست؛ بلکه اوهام، تلقین، خیالات، شعبده و… است.»

این کارشناس دینی نکته دیگر برای مقابله با سحر و جادو را باور به قدرت برتر الهی دانست و افزود: «باید بدانیم که هر سحر و جادویی زمینه ابطال، جبران، نفی، دفع و رفع دارد.»

کلیک کنید خواندنی است:   بمب ساعتی خاخام‌های اشرافی علیه نتانیاهو

حجت‌الاسلام وافی معتقد است با داشتن این اعتقادات انسان می‌تواند با انجام کارهایی از سحر و جادوها پیشگیری کند. او گفت: «در روایات آمده است که اگر سحر و جادو واقعی وجود داشته باشد، انسان با برخی کارها می‌تواند از اثرات سحر و جادو دور بماند؛ از جمله خواندن آیت‌الکرسی، چهارقل، صدقه دادن، مداومت در تسبیحات حضرت زهرا(س)، خواندن قرآن در منزل و احراز و تعویذاتی که در حاشیه مفاتیح‌الجنان آیت‌الله شیخ عباس قمی آمده است.»

او ادامه داد: «بسیاری از ائمه و معصومین احراز خاص خود را داشتند و در این میان، حرز امام جواد (ع) در پیشگیری از سحر و جادو بسیار مؤثر است؛ اما حرز امام جواد نباید به دکان‌داری تبدیل شود. هرکسی می‌تواند حرز امام جواد(ع) را خودش بنویسد، چاپ کرده و در یک بسته یا گردن‌آویزی قرار دهد و همیشه همراه داشته باشد.»

بهترین راه‌ها برای ابطال سحر و جادو

حجت الاسلام وافی بهترین کار برای ابطال سحر و جادو را اعتقاد به قدرت الهی عنوان کرد و گفت:«یک نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد اعتقاد به این است که ما سحر نداریم، آن مقدار کمی هم که داریم قدرت برتر الهی بالای آن وجود دارد؛ لذا اعتقاد به این مسئله باطل‌کننده سحر و جادوها است.»

او تأکید می‌کند: «برخی کارها و دعاها باعث تقویت این اعتقاد در افراد می‌شود. دقت کنید که مهم صرف ذکر نیست؛ بلکه مهم تقویت اعتقاد ناشی از ذکر است. برخی اذکار روح انسان را به قدرت برتر الهی متصل می‌کند؛ مثل ذکر ” لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ، لَهُ المُلْکُ وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ”(ذکر وقت طلوع آفتاب) یا ” لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا باللَّهِ” بهترین اذکار در مقابله و ابطال سحر و جادوهای احتمالی است.»

این کارشناس دینی تأکید می‌کرد: «هر انسانی با یک ذکر یا اعمالی انس می‌گیرد؛ لذا در روایات آمده است که شما به سمت همه جنس مستحبات بروید تا یکی از آنها در زندگی و فکر شما جا باز کند؛ مثل ذکر شریف زیارت عاشورا که یک ذکر پیشگیرانه از وقایا و اتفاقات بد است. این جزو اذکاری است که در دستورات دینی ما آمده برای آنکه انسان مبتلا به گرفتاری‌ها نشود.»

سراغ سحر و جادو نروید

حجت‌الاسلام وافی با بیان این که در روایات و آیات قرآن سحر و جادو را معادل کفر نامیدند، گفت: «شما با رفتن به سراغ سحر و جادو قدرت خدای متعال و سنت‌های الهی را به‌گونه‌ای انکار می‌کنید و این خطرناک‌ترین مسئله است.»

او تأکید کرد: «سحر و جادو نظام باورها و اعتقادات انسان را متزلزل می‌کند. با متزلزل شدن اعتقادات، عمل‌ها نه رنگ دارد و نه پایدار و مستقر است.»

کلیک کنید خواندنی است:   تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض

این استاد معارف اسلامی با اشاره به عواقب رفتن به سراغ سحر و جادو گفت: «متأسفانه آثار بد و سوء این جنس از اعتقادها و آیین‌ها و رفتارها به خود انسان برمی‌گردد؛ انسان‌هایی که به سراغ سحر و جادو می‌روند، بدبین می‌شوند و زمینه دوری اطرافیان از خودشان را فراهم می‌کنند.»

 حجت‌الاسلام وافی تأکید کرد که سحر و جادو وضعیت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد: «اگر جریان جامعه بر سحر و جادو مستقر شود، قدرت‌ها، حق انتخاب‌ها، فکرها، تدبیرها و اندیشه‌ها جای خود را باز نخواهد کرد و این خطرناک‌ترین آفت جامعه است. چنانچه برخی از تفکرها، نحله‌ها یا فرقه‌ها براین‌اساس جلو رفته‌اند.»

او به حق‌الناس بودن جریان سحر و جادو کردن افراد اشاره کرد و گفت: «کسانی که سراغ سحر و جادو می‌روند، چه آن امر موردنظر اتفاق بیفتد، چه نیفتد، مرتکب حق‌الناس شده‌اند چراکه بخشی از این اتفاق‌ها مربوط به حقوق انسان‌ها است؛ مثل‌اینکه تو بخواهی کسی به کسی وابسته شود یا از او بریده شود، کسی به این رزق‌وروزی که حق او نیست برسد یا از این رزق‌وروزی فاصله بگیرد؛ اینها حق‌الناس است.»

این کارشناس دینی دائماً رفتن به سراغ سحر و جادو، فال، طلسم و… را در سلامت جسم و روان افراد اثرگذار دانست و گفت:« این امور آنقدر ذهن انسان را درگیر می‌کند که ممکن است حتی افراد به جنسی از مریضی روحی و روانی دچار شوند، چون دائماً بر این موضوعات متمرکز هستند. علاوه بر این، این امور بر روی جسم افراد نیز اثر می‌گذارد و از نظر فیزیولوژیکی، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.»

او در پایان توصیه کرد: «انسان باعظمت‌تر از این است که به سراغ این امور برود. انسان‌های باکرامت نه به جریان سحر و جادو توجه می‌کنند و نه به سراغ این امور می‌روند؛ چراکه رفتن به سراغ این جریان‌ها باعث ازدست‌دادن شرافت، عزت‌نفس و کرامت انسان می‌شود. امیدواریم که در این حلقه قرار نگیریم.»

منبع: ایرنا



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *