علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: بر خلاف تمام مدل‌های جدید طب، طب ایرانی برای «کل» فارغ از جزء حیثیت قائل است، عناصر شش گانه نیز تعامل ژنتیک و محیط زیست را بیان می‌کنند.

 وی با اشاره به مفاهیم فلسفه علم، گفت: زمانی بیان می‌شد آن چیزی که بشر به عنوان علم می‌پذیرد، استنتاجی از خرد ناب و نگاهی جهانی است، طب ایرانی از همان ابتدا مبتنی بر علم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در ایران ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف در حوزه دارو درمانی دارند و ۱۸۰۰ گونه آن در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند.

 زالی با بیان اینکه بر اساس مستندات، طب ایرانی قدیمی‌ترین طب در جهان است، گفت: ۵ هزار سال بعد از طب ایرانی، طب مصری و ۷۵۰۰ سال بعد از طب ایرانی، طب یونانی شکل گرفت، بنابراین قدمت طب ایرانی ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار سال برآورد می‌شود.

کلیک کنید خواندنی است:   حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی-مجله زن خوب

وی با بیان اینکه اساس طب ایرانی بر مبنای پیشگیری، ارتقای سلامت، حفظ صحت، بالابردن سطوح تندرستی و استفاده از ظرفیت طب ایرانی برای الگوی زندگی است؛ اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فاز اول ادغام استفاده از ظرفیت طب ایرانی را در نظام مراقبت‌های اولیه در غالب بخشنامه ابلاغ کرده که در حال انجام است.

 زالی افزود: طب ایرانی در حوزه بیمارستانی قرار است به صورت تلفیقی با طب مدرن استفاده شود؛ مثلا در برخی از بیمارستان‌ها بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند برای به حداقل رساندن عوارض شیمیایی و افزایش تاب آوری بیماران، همکاران طب ایرانی در کنار متخصصین انکولوژی قرار می‌گیرند و اینکار را انجام می‌دهند. همچنین درمانگاه‌های وابسته به طب ایرانی در حال حاضر در سه بیمارستان دانشگاهی مستقر شدند که همزمان یک متخصص طب ایرانی و یک متخصص طب مدرن توامان بیماران را معاینه می‌کنند.

کلیک کنید خواندنی است:   اهدای خون می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد؟ + فیلم-مجله زن خوب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی طب تسکینی انجام می‌شود؛ در حوزه طب تسکینی نیز نقش اطباء ایرانی بسیار پررنگ است و خدمات موثری در راستای بالا بردن عزت نفس، سطح ایمنی و افزایش نشاط پذیری بیماران و کاهش عوارض درمان‌های پیچیده بیماری انجام می‌دهند.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *