بهروز سیف اللهی، مدرس و پژوهشگر صنایع دستی و میراث فرهنگی درمورد نقش مردم و رسانه و تبلیغات در معرفی صنایع خلاق فرهنگی و رسیدن به اقتصاد پایدار گفت: صنایع خلاق بر عنصر خلاقیت تأکید و تمرکز دارند. یعنی کسی که در این مسیر گام برمیدارد و میخواهد تولیداتی را انجام دهد که در مسیر بهینه شدن آن وسیله است ابتدا باید به خلاقیت توجه داشته باشد. زیرا در زندگی از وسایل زیادی استفاده میکنیم که میتوانند خیلی کاربردی و در زندگی ما نقش زیادی داشته باشند و این وسایل، در عصر حاضر بر اساس خلاقیت تولیدکنندگانشان در حال بهینهشدن هستند. چون آنها خیلی از وسایل مورد استفاده حال حاضر ما هستند؛ به ویژه که زمان فعلی، عصر مصرفگرایی بالاخص در کشورهای غربی است.
این پژوهشگر صنایع دستی و میراث فرهنگی تصریح کرد: میتوان گفت کشور چین بزرگترین سازنده صنایع خلاق است. به این دلیل که نیازها و یا حتی چیزهایی که شاید افراد آن قدر به آنها نیاز ندارند را به شکلی طراحی میکند که خیلی برایشان جذاب میشود. چون ابتدا، از فرهنگ خودشان استفاده میکند و از آنجایی که مثلاً یکی از غذاهای قالب در کشورهای آسیایی از جمله چین، برنج است. آنها برای این مورد ظرفهای خاصی را طراحی میکنند که بتوانند به سرعت این ماده غذایی را برای افراد فراهم کند. زیرا اغلب زمانها مردم سر کار هستند و مدت زیادی را سر کار سپری میکنند و به همین دلیل، وقتی به منزل میآیند از وسایلی استفاده میکنند که در کمترین زمان بتوانند کار آنها را انجام دهند.
یک سری از وسایل در ارتباط با فرهنگ خودشان هستند و با توجه به این که این کشور حدود یک میلیارد جمعیت دارد در درجه اول، آن ها از این وسایل برای مصرف داخل استفاده کرده و در درجه دوم، وسایلی را طراحی میکنند که مشتریان آنها در آمریکا، اروپا و به طور کلی، کشورهای غربی به سمت آنها گرایش دارند. البته در همه این کشورها جمعیت زیادی از مردم چین وجود دارند.
سیفاللهی ادامه داد: در زمینه صنایع دستی، در کشور ما از گذشته خیلی از وسایل و کالاهایی که صنعتگران تولید میکردند را داریم. مثلاً یک کوزه آب را درنظر بگیرید که در خوزستان به آن حبانه میگویند این حبانه، هم میتواند در شرایط گرم و شرجی جنوب، آب را خیلی خنک نگه دارد و هم این که وسیله بسیار کاربردی است. ما میتوانیم با تغییراتی که در آن به وجود میآید، از به روز شدهی این وسیله استفاده کنیم و به نوعی، وارد حوزه صنایع خلاق شویم.
این پژوهشگر صنایع دستی و میراث فرهنگی افزود: ما ظروف سنگی در استان خراسان داریم که به مراتب، بهتر و جنبهی محیط زیستی و سلامتی بیشتری در مقایسه با ظروف تفلون و… دارند که این ظروف سنگی هم، در ایران تولید میشوند و فقط مشکلی که وجود دارد این است که ما این موضوعات را رسانهای نمیکنیم و برای آنها تبلیغات انجام نمیدهیم.