لاستیک سایی خودرو به طور طبیعی و بر اثر حرکت چرخ‌ها بر روی جاده و ایجاد اصطکاک رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا قسمتی از آج لاستیک از بین رفته و تایر به شکل صاف دیده شود. 

هنگام رانندگی کردن بر روی جاده، بین لاستیک و جاده اصکاک ایجاد می‌شود و گرما تولید می‌شود. گرمای تولید شده به ساییده شدن لاستیک‌ها کمک می‌کند. هر چه سرعت رانندگی بیشتر باشد و سطح جاده ناهموار‌تر باشد لاستیک سایی خودرو بیشتر می‌شود. 

ساییده شدن لاستیک‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خودرو و سرنشینان می‌شود. در صورت از بین رفتن کامل آج لاستیک‌ها ممکن است خودرو در جاده‌های لغزنده سر بخورد و یا در پیچ‌ها از مسیر منحرف شود. در برخی موارد نیز این حالت بر روی فرمان پذیری خودرو تاثیر می‌گذارد و در حین رانندگی احساس می‌کنید که ماشین به یک طرف کشیده می‌شود.

علت‌های لاستیک سایی خودرو
اگر چه لاستیک به طور طبیعی و خود به خود بر اثر حرکت بر روی مسیر جاده دچار سائیدگی می‌شود، اما به جز این موارد دیگری نیز در ایجاد این حالت بسیار موثر هستند که شامل موارد زیر است:

نقص سیستم فرمان و ساییدگی لاستیک
 سیستم فرمان از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو است که به وسیله آن ماشین هدایت می‌شود. در صورت وجود نقص در این قسمت ممکن است در هنگام رانندگی ماشین به یک سمت کشیده شود. این امر باعث می‌شود که لاستیک‌های همان طرف دچار سائیدگی شوند؛ بنابراین در صورت وجود هر گونه مشکل در سیستم فرمان باید فورا اقدام به برطرف کردن آن کنید. ابتدا بهتر است باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر یکی از چرخ‌ها کم باد باشد ماشین به همان سمت کشیده می‌شود. اگر مشکلی در باد لاستیک‌ها نبود پس ممکن است علت کشیده شدن ماشین به یک سمت وجود نقص در سیستم فرمان باشد. برای بر طرف کردن این مشکل باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

کلیک کنید خواندنی است:   علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

بالانس نبودن چرخ‌ها و ساییدگی لاستیک

بالانس بودن چرخ‌ها به معنی توزیع وزن به طور مساوی در هر چرخ و همچنین یکسان بودن وزن هر چرخ با بقیه چرخ‌ها می‌باشد. در صورتی که وزن یکی از چرخ‌ها نسبت به چرخ دیگر کمی سنگین‌تر باشد هنگام حرکت با سرعت بالا این عدم توازن باعث ایجاد لرزش شده و این لرزش به جلوبندی و پلوس‌های خودرو آسیب می‌رساند و متعاقب آن، لاستیک‌های خودرو نیز دچار سائیدگی می‌شود. 

بالانس نبودن چرخ‌ها با لرزش خودرو قابل تشخیص است. اگر متوجه لرزش خودرو شدید باید به مکانیکی مراجعه کرده و بالانس بودن چرخ‌ها را بررسی کنید. برای بالانس کردن چرخ‌ها می‌توان با استفاده از وزنه‌های کوچک که قابل نصب بر روی رینگ هستند وزن آن‌ها را متوازن کرد.

نقص در فنر بندی خودرو و ساییدگی لاستیک
فنر‌ها و سیستم تعلیق خودرو از انتقال ارتعاشات و نوسانات شدید ایجاد شده در چرخ‌ها به بدنه خودرو جلوگیری می‌کند. این سیستم از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و همه قسمت‌ها باید به درستی و به طور هماهنگ کار کنند. در صورت ایجاد نقص در این سیستم و از بین رفتن عملکرد آن، به قسمت‌های دیگر خودرو آسیب جدی وارد می‌شود. یکی از این مشکلات که در نتیجه‌ی نقص در فنر بندی ایجاد می‌شود سائیدگی لاستیک‌ها می‌باشد.

نقص در جلوبندی و ساییدگی لاستیک
جلوبندی خودرو ارتباط مستقیمی با چرخ‌ها دارد و ایجاد هر گونه نقص و مشکلی در این قسمت مستقیما بر روی عملکرد چرخ‌ها تاثیر می‌گذارد و در نهایت باعث سائیدگی تایر‌ها می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود هر بار از قسمت جلوبندی خودرو صدای غیر عادی مانند تق تق شنیده شد باید فورا به مکانیک مراجعه کنید و از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری کنید. به عنوان مثال وجود مشکل در این بخش باعث می‌شود تا چرخ جلو در برخی از خودرو‌ها کج شود.

کلیک کنید خواندنی است:   تنظیمات بازی خود را بهتر جلوه دهید

انواع سائیدگی لاستیک

سائیدگی لاستیک انواع مختلفی دارد:

• گاهی اوقات این حالت مربوط به سائیده شدن لاستیک از کناره هاست و زمانی پیش می‌آید که تایر‌ها تماس بیشتری با سطح جاده دارند و به همین علت زودتر سائیده می‌شوند.
• سائیدگی لاستیک از وسط زمانی ایجاد می‌شود که لاستیک پر باد بوده و بخش مرکزی آن در تماس بیشتری با زمین باشد.

• سائیدگی در لبه بیرونی زمانی ایجاد می‌شود که چرخ‌ها دارای زاویه کمبر مثبت باشند.

• سائیدگی در لبه درونی زمانی ایجاد می‌شود که چرخ‌ها دارای زاویه کمبر منفی باشند.

• همچنین حمل بار‌های سنگین و یا مشکلات مربوط به سیستم فنربندی باعث ایجاد چنین سایشی می‌شود.

• پله پله شدن لاستیک در اثر سیستم فنر بندی و نیز بالانس نبودن چرخ‌ها ایجاد می‌شود.

• پله پله شدن تایر عقب خودرو به علت وجود ایراد در کمک‌های عقب می‌باشد.

راه‌های جلوگیری از لاستیک سایی
برای جلوگیری از این مشکل راه‌هایی وجود دارد که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی مرتب تایر‌ها
برای جلوگیری از سایش در چرخ‌ها توصیه می‌شود تایر‌ها را به طور منظم بررسی کنید تا میزان کاهش آج را به مرور مشاهده کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا از مشکلات جدی تری پیشگیری کنید.

چک کردن میزان باد لاستیک‌ها
توصیه می‌شود هر چند ماه یک بار میزان باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. همچنین در آغاز هر فصل باید میزان باد لاستیک‌ها را تغییر دهید. زیرا در هر فصلی به علت تغییرات دمایی لاستیک‌ها دچار انقباض و یا انبساط می‌شوند و در صورت میزان نبودن ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

کلیک کنید خواندنی است:   در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

مطالعه دفترچه راهنما
تقریبا تمامی کارخانه‌های تولید لاستیک دفترچه راهنمایی را به همراه محصولات خود به مشتری ارائه می‌کنند تا مشتریان بتوانند در زمان‌های مختلف از میزان باد کردن لاستیک‌ها آگاه شوند. مثلا اگر لاستیک بیش از حد باد شود ممکن است بیشتر در معرض خطر ترکیدن قرار بگیرد و منجر به حادثه و هزینه‌های زیادی شود.

از رانندگی با سرعت زیاد بپرهیزید
 رانندگی با سرعت زیاد سبب می‌شود تا هنگام ترمز گرفتن اصطکاک زیادی میان لاستیک و زمین ایجاد شود و برای توقف کامل زمان زیادی صرف شود. در این صورت عمر لاستیک‌ها کمتر می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود همیشه با سرعت مناسب رانندگی کنید تا بتوانید اتومبیل را به خوبی کنترل کرده و از اصطکاک زیاد میان چرخ‌ها و زمین جلوگیری کنید.

جابجایی چرخ‌های جلو و عقب
لاستیک‌های جلویی برای ترمز به وسیله دیسک و لنت و لاستیک‌های عقبی برای ترمز دستی استفاده می‌شوند. از این رو لاستیک‌های جلویی ممکن است زودتر دچار سائیدگی شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود برای جبران این امر هر دو سال یک بار چرخ‌های عقب را با چرخ‌های جلو جا به جا کنید تا عمر لاستیک‌ها افزایش یابد.

منبع: بیتوته



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *