اگر می‌خواهید سفری جذاب به آیین‌ها و مراسم‌های اصیل جنوب ایران داشته باشید، برند درسا با یک کمپین خلاقانه و جدید تحت عنوان «زار» آماده همراهی شماست. این کمپین ریشه‌های پر رمز و راز آیین زار را با نگاهی نو روایت می‌کند و شما را به آن سوی آداب و رسوم و باورهای مردم جنوب ایران می‌برد.

محصولات داستان زار نمادی از پیوند فرهنگ اصیل و هنر ناب ایرانی هستند که داستان‌های عمیق این مرز و بوم را در دل خود جای داده‌اند. درسا به عنوان یک برند اصیل ایرانی با برگزاری کمپین‌های مختلف، میراث طبیعی و فرهنگی ایران را به جهان معرفی می‌کند و در حفظ آن‌ها می‌کوشد. این برند با الهام گرفتن از آیین‌های ایرانی موفق به طراحی محصولاتی منحصربه‌فرد شده است.

در این مطلب چه میخوانید

دیدگاه درسا در کمپین‌های قبلی

دیدگاه داستان زار از برند درسا را می‌توانیم در کمپین‌های قبلی همانند «درخت نور» و «بزم دال» نیز مشاهده کنیم. در این کمپین‌ها، درسا از داستان‌سرایی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تأثیرگذاری و جلب توجه دیگران بهره برده است. به‌علاوه، افزودن مفاهیم و دغدغه‌های فرهنگی و زیست محیطی نیز امکان برقراری ارتباطی عمیق‌ترِ این کمپین‌ها با مخاطبان را فراهم کرده است.

کمپین زار درسا؛ پیوند هنر مدرن و آیین‌های کهن ایرانی

برند درسا با کمپین خلاقانه و منحصر‌به‌فرد «زار»، فرصتی طلایی را برای علاقه‌مندان به آیین‌ها و رسوم کهن جنوب ایران فراهم کرده است. این کمپین با الهام از مراسم زار و ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی جنوب ایران، توانسته است یک روایت نوین و جذاب از این آیین‌های باستانی ارائه دهد. محصولات کمپین زار درسا نه تنها نمادی از هنر و خلاقیت مدرن هستند، بلکه ارتباطی عمیق با تاریخ و فرهنگ غنی ایران دارند.

مراسم زار؛ تلفیقی از باور و سنت

مردم جنوب ایران از زمان‌های گذشته باور داشته‌اند که بادها با رخنه کردن به سر و بدن افراد، اسباب شیدایی آن‌ها را فراهم می‌کنند. درصورتی‌که امکان درمان این وضعیت با روش‌های معمول وجود نداشته باشد، مردم جنوب مراسم زار را برای نجات بیمار برگزار می‌کنند.

مراسم زار برای بیرون کردن بادهای خطرناک از وجود افراد بیمار برپا می‌شود که با آداب و مناسک خاصی همراه است. متولیان این مراسم، ماما زار یا بابا زار هستند که توانایی بالایی برای برقراری ارتباط با این بادها را دارند؛ زیرا اغلب آن‌ها خود نیز روزگاری اسیر چنگال این بادها بوده‌اند.

آداب و رسوم مراسم زار

همانطور که اشاره شد، مراسم زار از آداب و رسوم خاصی برخوردار است. به این صورت که ماما زار یا بابا زار بدن بیمار را می‌شویند و او را هفت روز قرنطینه می‌کنند. پس از گذشت این مدت، بابا زار یا ماما زار با خیزران به تن فرد بیمار می‌زنند تا بادهای بد از بدن او خارج شوند، اما برای خارج شدن باد نیاز به برگزاری مراسم زار است.

پیش از شروع مراسم زار، سفره‌ای پهن می‌کنند که در آن نذری قرار دارد و مهمانان نیز دور این سفره می‌نشینند. پس از گذشت مدتی از آغاز مراسم، بیمار شروع به رقص می‌کند که به معنای جابه‌جایی باد در بدن او است.

البته این مراسم آیین مخصوص به خود را هم دارد؛ به طور مثال در این مراسم افراد باید کفش‌های خود را بیرون در بگذارند و بدون سلام کردن وارد مجلس شوند. همچنین هیچ یک از افراد نباید استکان چای یا قهوه را روی زمین بگذارند و یا در حین برگزاری، از مراسم خارج شوند.

موسیقی زار

یکی دیگر از جذابیت‌های مراسم زار، موسیقی مخصوص آن است. مردم جنوب باور دارند که با نواختن سازهای کوبه‌ای می‌توانند با بادها ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل موسیقی در این مراسم از جایگاه مهمی برخوردار است و افراد برای تبرک، دست خود را روی سازها می‌کشند. بابا زار یا ماما زار در ابتدای مراسم به سراغ بزرگترین ساز دهل اهل هوا، یعنی ساز مودندو می‌روند و شروع به نواختن می‌کنند. هنگامی که نواختن به اوج خود رسید، نوازندگان دیگر نیز به بابا زار یا ماما زار می‌پیوندند.

محصولات درسا؛ نمادی از آیین زار

درسا در طراحی محصولات منحصربه‌فرد خود از آیین زار و زیبایی‌های خیره‌کننده جنوب ایران الهام گرفته است. این آثار نه‌تنها جلوه‌ای از هنر دست را به نمایش می‌گذارند، بلکه داستان‌هایی گیرا و منحصربه‌فرد از آیین‌ها و فرهنگ غنی جنوب ایران را نیز در دل خود جای داده‌اند، و به این ترتیب پیوندی هنری میان سنت و خلاقیت مدرن ایجاد کرده‌اند.

طراحی‌های ظریف و دقیق محصولات درسا، ارتباط عمیق میان انسان و طبیعت را نشان می‌دهند و روایت‌گر داستان‌های باستانی ایران هستند. درواقع کمپین زار به مخاطبان خود نشان می‌دهد که طراحی مدرن، چگونه در کنار مفاهیم سنتی قرار می‌گیرد و هویت یک ملت را بازگو می‌کند.

نمی‌توان به محصولات داستان زار تنها به چشم اقلامی برای خرید نگاه کرد، چرا که محصولات زار شرکت درسا روایتگر یک داستان کهن و مرموز از آیین اصیل ایرانی هستند. برند درسا این فرصت گران‌بها را به مخاطبان خود می‌دهد که با خرید این محصولات گام مهمی در حفظ فرهنگ ایران بردارند.

این برند که همواره دغدغه حفظ آیین و رسوم زیبای ایرانی را دارد، در تلاش است تا با برگزاری کمپین زار نقش فعالی در نمایش و حفظ این آثار داشته باشد و این فرهنگ غنی را به رخ تمام جهان بکشد.

در کیف‌های زنانه زار که حاصل همکاری درسا با برند سواروسکی است، شاهد خودنمایی کریستال‌هایی هستیم که درخشش ستارگان در آسمان شب دره قشم را به تصویر می‌کشند. از اقدامات هوشمندانه دیگر برند درسا، استفاده از مدل‌های بومی برای معرفی محصولات زار و همکاری با عکاس مستندساز بنام، مرتضی نیک نهاد است.

جالب است که بدانید، درسا به عنوان تنها برند ایرانی، دارای عکاسی ادیتوریال است و در این کمپین، کانسپت جدیدی را برای پرداخت فشن ایجاد کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات زار درسا، می‌توانید به وب‌سایت و صفحه اینستاگرام رسمی این برند سر بزنید و از تمامی محصولات درسا دیدن کنید.



Source link

کلیک کنید خواندنی است:   تولید سیب زمینی به بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *