محمدرضا نجفی امامی، طراح جلوه‌های ویژه بصری سریال «رستگاری» در شبکه خبر درباره کارکرد استفاده از جلوه‌های ویژه در فیلم و سریال گفت: آن چیز‌هایی که ما نمی‌توانیم در عالم واقع فیلمبرداری کنیم، از جلوه‌های ویژه بصری کامپیوتری کمک می‌گیریم. اگر ما یکسال وقت گرافیک نمی‌گذاشتیم، در فیلمبرداری با مشکل بر می‌خوردیم. چون بخش روح برای ده‌نمکی خیلی مهم بود و می‌خواست پروژه «رستگاری» کار جدیدی باشد. ما فیلم‌های بالیوودی و هالیوودی زیادی دیدیم و هرچه ارواح و پشت صحنه فیلم‌ها را می‌دیدیم، به دنبال آن بودیم از جلوه‌ای استفاده کنیم که امضای «رستگاری» باشد.

نجفی امامی ادامه داد: ما در طرح و گرافیک‌ها از هوش مصنوعی هم کمک گرفتیم. آن بخش‌هایی که ارواح شبیه شیشه و شفاف بودند، از جلوه‌های ویژه استفاده گرفتیم. ما عذاب‌ها و فضا‌های برزخی سریال را شبیه‌سازی کردیم. بزرگترین فیلم‌های دنیا که الان سروصدا می‌کند، با کمک جلوه‌های ویژه است و این تکنیک‌هاست که به فیلم‌ها عظمت می‌دهد. از همان ابتدا ژانر سریال ترسناک بود، ولی ده‌نمکی گفت، چون سریال برای ماه رمضان است، شدت‌اش را کم کنیم، تا شبیه ژانر وحشت نشود.

کلیک کنید خواندنی است:   راه قدس از کربلا می‌گذرد

 

رستگاری

طراح جلوه‌های ویژه بصری در پاسخ به این سوال که تقسیم کار بین شما و کارگردان چگونه صورت می‌گیرد؟ گفت: ابتدا کارگردان یا تهیه‌کننده به من سفارش می‌دهد، بعد فیلمنامه را برایم می‌فرستد، ما با کارگردان بر اساس سناریو شروع به طراحی می‌کنیم. بعد از اینکه کارگردان تاییدیه اولیه را به ما داد، از سکانس‌های مرتبط با صحنه‌های ویژه ماکت اولیه تهیه می‌کنیم. این ماکت‌ها تبدیل به الگو برای فیلمبرداری می‌شود. چون سریال «رستگاری» چند لایه فیلمبرداری شده است. 

وی با بیان اینکه، چون در چند برداشت فیلمبرداری صورت می‌گیرد، روند کار طولانی‌تر می‌شود، گفت: اما کیفیت کار چند سطح بالا می‌رود. باید کارگردانان مجاب شوند از تکنیک جلوه‌های ویژه استفاده کنند. آقای ده‌نمکی علاقه‌مند به این تکنیک است. در ایران کمتر کارگردانی هست که این ریسک را بپذیرد. 

رستگاری

نجفی امامی در پاسخ به این سوال که «رستگاری» شبیه نمونه‌های خارجی نشد؟ بیان کرد: بله، خیلی. به نمونه‌های روح در پروژه‌های نتفلیکس و هند نگاه کنید می‌بینید استفاده از جلوه‌های ویژه در این سریال از خیلی از پلان‌های آنها بهتر شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   ثبت ۶ میلیون نفر بازدید از اماکن میراث فرهنگى



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *