صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق گاهی وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود و شرق تنگه هرمز و دریای عمان مواج است. گفت:  فردا جمعه – ۳۱ فروردین- در ساعات بعد از ظهر در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمال استان فارس و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.

وی افزود: شنبه در غرب سواحل دریای خزر استان اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی شمال و شرق فارس شمال هرمزگان ارتفاعات کرمان مناطقی از اصفهان و یزد رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

او با بیان اینکه از روز یکشنبه بعد از ظهر با ورود سامانه بارشی از غرب به تدریج بارش در مناطقی از غرب شمال غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی آغاز خواهد شد گفت: همچنین یکشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی شمال فارس و ارتفاعات کرمان رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

کلیک کنید خواندنی است:   تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند

ضیائیان  اظهارکرد: از اواسط هفته آینده  با تقویت سامانه بارش در نیمه غربی و مرکز کشور رگبار و رعد و برق وزش باد شدید و در ارتفاعات استان کرمان رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 بارش های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است/ حتی از طوفان گونو هم بیشتر باران بارید 

براساس این گزارش با توجه به ورود سامانه پر بارشی از ابتدای این هفته و بروز سیل در نواحی جنوبی کشور سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد:در کنارک ظرف ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلی متر باران بارید که ۱۴۰ میلی متر بیشتر از رکورد روزانه قبلی [که حاصل از فعالیت طوفان حاره ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده] است.

وی تصریح کرد: در زرآباد نیز در ۲۴ ساعت ۲۷۰ میلی متر باران بارید که این مقدار ۲۰۰ میلی متر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است.

کلیک کنید خواندنی است:   آبگیری ۳۸۱ میلیون‌مترمکعبی آب در سد کهیر

تاج بخش مسلمان اضافه کرد: این مقدار بارش در یک شبانه روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تا کنون بی سابقه است.

رئيس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز برای نخستین بار در حدود نیم قرن اخیر، ۱۴۶ میلی متر باران ظرف ۲۴ ساعت بارید.

وی گفت: بررسی های اولیه ما نشان می دهد که بارش های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل ۱۰ رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است.

تاج بخش مسلمان افزود: آنچه سامانه بارشی اخیر جنوب کشور را از سامانه های قبلی آن متمایز می کند، بارش های فراتر از ظرفیت های اقلیمی و توان زیرساختی در برخی از این مناطق است.

رئيس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بی شک وقتی خیلی بیشتر از ظرفیت های اقلیمی یک منطقه باران می بارد، خسارت های سنگینی به زیرساخت ها و تاسیسات مختلف وارد می شود.

کلیک کنید خواندنی است:   برنامه‌ای برای جمع آوری کارت‌های سوخت نداریم

وی در بخش دیگری عنوان کرد: تا صبح امروز از بیش از ۳۸۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی پنج استان جنوب و جنوب شرقی کشور بارندگی گزارش شده است که در برخی مناطق سبب آبگرفتگی گسترده، بالاآمدن آب در معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها شده است.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *