به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در حال حاضر حمل بار از طریق خط ریلی و انتقال بار ترانزیتی از طریق جاده به ریل یکی از مهمترین برنامهها و اهداف دولت سیزدهم به شمار میرود که در برنامه هفتم هم در این بخش تاکید شده است به طوری که برنامه ریزی برای انتقال و حمل بار در راستای تکمیل کریدورهای حمل ونقلی در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از کریدورهای که در این زمینه نقش بسیار موثر و راهبردی دارد خطآهن خواف-هرات خط راهآهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. این راهآهن در چهار بخش ساخته میشود که دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش در خاک افغانستان قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران ساخت سه قطعه اول این پروژه را از محل کمکهای خود به افغانستان تقبل کرده است.
طرح راهبردی راهآهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکهای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.
طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری ۲ هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است. همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار میشود.
این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد میکند.
براساس این گزارش ابتدای اردیبهشت ماه راهآهن افغانستان اعلام کرد یک هزار و ۱۰۰ متریک تُن سنگ معدنی از ایستگاه راه آهن روزنک از طریق ایران به ترکیه صادر شده است، این صادرات شامل سنگ معدنی تالک بوده که به شهر مرسین ترکیه صادر شده است. این نخستین محموله «تالک» افغانستان است که از طریق ایران راهی ترکیه شده است.
گفتنی است این قطار با استفاده از مسیر ریلی هرات – خواف در حال صادرات محصولات تولیدی افغانستان به بازارهای ترکیه و اروپا است.
طرح راهبردی راهآهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان، قطعهای مهم از جورچین ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات در شمال غرب افغانستان پیوند دهد.
تیرماه سال گذشته با ورود نخستین محموله باری از این مسیر ریلی به افغانستان، دورنمای مثبتی از تغییر جغرافیای اقتصادی (ژئواکونومیک) منطقه به نفع کشورهای غرب آسیا رقم خورد.
احداث خط ریلی خواف – هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که در دو سال گذشته با پیگیریهای انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری تیرماه پارسال از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد. لازم به ذکر است تردد عمده قطارهای باری در این مسیر ریلی بین المللی هنوز فعال نشده است.
این در حالی است که روز گذشته اعلام شد که اولین قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران، به اطلاع میرساند طبق استعلام و بررسیهای صورت گرفته، تاکنون هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است، اما برخی از رسانهها اعلام کرده بود که این قطار به دلیل نبود لوکومتیو متوقف شده است که طبق اعلام شرکت راه آهن در حال حاضر هیچ قطار تجاری از سمت افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است.
گفتنی است طبق روال مرسوم عبور بارهای ترانزیتی از کشورهای مختلف، ابتدا تشریفات قانونی و هماهنگی لازم و اخذ مجوز برای عبور بار از کشورهای میانی مسیر انجام شده و سپس نسبت به اعزام قطار اقدام می شود. این در حالی است که برای عبور قطار ذکر شده از افغانستان به ترکیه از مسیر ایران، هماهنگی مربوطه و نهایتا صدور مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.