وزیر ارتباطات با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت با آیین‌نامه‌ی تدوین‌شده از سوی سازمان غذا و دارو درباره‌ی توزیع اینترنتی دارو مخالفت کرد. این آیین‌نامه که پیش‌نویس آن در نیمه اسفند ۱۴۰۲ منتشر شد، داروخانه‌ها را از اتصال مستقیم به پلتفرم‌ها منع می‌کرد.

عیسی‌زارع‌پور خطاب به عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیش‌نویس «آیین‌نامه‌ی ارائه‌ی خدمات غیرحضوری نسخ الکترونیک در داروخانه» نوشته است که این متن با تصویب‌نامه‌ی هیئت وزیران مغایرت دارد و حتی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نیست.

وزیر ارتباطات در این نامه با در نظر گرفتن آیین‌نامه‌ی حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌ی سلامت تأکید کرده و می‌گوید: «لازم است دستورالعمل مذکور با اعمال نظرات این وزارتخانه (ارتباطات) تدوین و ابلاغ شود.»

نامه وزیر ارتباطات به وزیر بهداشت

آیین‌نامه‌ی مورد اعتراض وزیر، پلتفرم‌های توزیع دارو و حمل و نقل و همچنین داروخانه‌های متقاضی فعالیت در این حوزه را موظف می‌کرد که به سامانه‌ای مربوط به سازمان غذا و دارو متصل شوند؛ هرچند این سامانه هنوز ایجاد نشده و سازوکارش نیز مشخص نبود. وزیر ارتباطات اکنون درحالی مخالفتش را با این پیش‌نویس اعلام کرده که پیش از این پلتفرم‌های آنلاین حوزه سلامت با محتوای این آیین‌نامه مخالفت کرده بودند.

کلیک کنید خواندنی است:   مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود-مجله زن خوب

وزیر ارتباطات چهارشنبه‌ی گذشته در حاشیه‌ی برگزاری جلسه‌ی هیئت دولت بدون بیان انتقادات درباره‌ی آیین‌نامه وزارت بهداشت، به گفتن این بسنده کرده بود که «نسخه‌ی اولیه (آیین‌نامه) در سال گذشته آماده شد که هنوز نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.» اشاره او البته به «آیین‌نامه‌ی اجرایی، ضوابط و اصول حاکم بر اپراتور‌های هوشمند حوزه سلامت الکترونیک» بود که پس از بررسی آن در دی‌ماه ۱۴۰۲، بنا شد تغییراتی در آن اعمال شود و برای تصویب به کارگروه اقتصاد دیجیتال ارائه شود.

آذرماه پارسال، به‌دنبال اخطار کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، به وزارت بهداشت یک ماه فرصت داده شد تا دستورالعمل تحویل دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی را حداکثر تا یک ماه دیگر تدوین کند.

در برخی خبرگزاری ها پیش‌تر در گزارشی با تیتر «بلاتکلیفی پلتفرم‌های عرضه دارو؛ داروسازان تجمع می‌کنند» نوشته بود که سکو‌های آنلاین عرضه‌ی اینترنتی دارو در شرایطی مشغول کارند که وزارت بهداشت برای آنها خط‌ونشان می‌کشد و بعد از طرح مصوبه‌ی فروش آنلاین دارو در پلتفرم‌ها و لغو زودهنگام آن، کشمکش‌ها درباره‌ی این موضوع هنوز پایان نیافته است.

کلیک کنید خواندنی است:   ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید-مجله زن خوب

اکنون به‌نظر می‌رسد پیش‌نویس منتشرشده از سوی سازمان غذا و دارو که با دو ماه تأخیر تهیه شده است، به مرحله‌ی تصویب و ابلاغ نخواهد رسید و مسئله‌ی فعالیت پلتفرم‌های توزیع دارو فعلاً گرفتار اختلافات این دو وزارتخانه خواهد ماند.

منبع: زومیت



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *