دانشمندان کینگز کالج لندن ۵ «ویروس فسیلی» مرتبط با افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی را شناسایی کردند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که ویروس‌های قدیمی که رتروویروس‌های درون‌زای انسانی (HERVs) نامیده می‌شوند، قبلاً به‌عنوان «DNA ناخواسته» شناخته می‌شدند و هدفی نداشتند، اما اکنون ممکن است به درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های روانپزشکی منجر شوند.

دکتر تیموتی پاول، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این مطالعه از یک رویکرد جدید و قدرتمند برای ارزیابی اینکه چگونه حساسیت ژنتیکی به اختلالات روانپزشکی بر بیان توالی‌های ویروسی قدیمی موجود در ژنوم انسان مدرن تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌کند این توالی‌های ویروسی ممکن است نقش مهم‌تری نسبت به آنچه که در ابتدا تصور می‌شد در مغز انسان بازی کنند».

ژنوم انسان متشکل از تقریباً ۶ میلیارد حرف جداگانه از DNA (تقریباً به همان تعداد پستانداران دیگر مانند شامپانزه ها) است که بین ۲۳ جفت کروموزوم توزیع شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها-مجله زن خوب

برای خواندن ژنوم، دانشمندان ابتدا تمام DNA را به قطعات تقسیم می‌کنند تا حروف جداگانه هر قطعه قابل خواندن باشد و سعی می‌کنند قطعات را به ترتیب درستی مانند چیدن یک پازل پیچیده کنار هم قرار دهند.

این مطالعه داده‌های حاصل از مطالعات ژنتیکی بزرگ را که شامل ده‌ها هزار نفر می‌شد، خواه از بیماری روانی رنج می‌بردند یا نه، تجزیه و تحلیل کرد.

این تیم همچنین از اطلاعات نمونه‌های کالبد شکافی مغز ۸۰۰ نفر برای بررسی چگونگی تأثیر تغییرات DNA مرتبط با اختلالات روانپزشکی بر بیان HERVs استفاده کرده است.

طبق تحقیقات مشخص شد که برخی از انواع خطر ژنتیکی تا حدی بر بیان ویروس‌های HERV تأثیر می‌گذارند و خطر اسکیزوفرنی و افسردگی را افزایش می‌دهند.

دکتر رودریگو دوارته گفت: «ما می‌دانیم که اختلالات روانپزشکی دارای یک جزء ژنتیکی مهم هستند، به طوری که بسیاری از بخش‌های ژنوم به طور فزاینده‌ای در ایجاد حساسیت نقش دارند. شناسایی ۵ توالی مرتبط در حالی که هنوز مشخص نیست که چگونه این رتروویروس‌ها بر سلول‌های مغز تأثیر می‌گذارند تا این افزایش خطر را ایجاد کنند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که تنظیم بیان آنها برای عملکرد مغز مهم است».

کلیک کنید خواندنی است:   حضور ۵۵۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی ساخت ایران-مجله زن خوب

منبع: دیلی میل



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *