طبق یافته‌های جدید CSIRO (آژانس ملی علوم استرالیا)، با همکاری دانشگاه تورنتو در کانادا، کف اقیانوس تا ۱۱ میلیون تن زباله پلاستیکی را در خود جای داده است و هر دقیقه یک کامیون زباله پلاستیکی به اقیانوس ریخته می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از دو برابر شدن احتمالی استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ است.

دنیز هاردستی یکی از نویسندگان این پژوهش، دانشمند ارشد تحقیقاتی در CSIRO، می‌گوید: ما می‌دانیم که سالانه میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می‌شود، اما چیزی که نمی‌دانستیم این است که چه‌مقدار از این آلودگی به کف اقیانوس ما ختم می‌شود.

وی بیان کرد: ما کشف کردیم که کف اقیانوس به محل استراحت بیشتر آلودگی‌های پلاستیکی تبدیل شده است و تخمین زده می‌شود ۱۱ میلیون تن پلاستیک کف اقیانوس وجود دارد و این درحالی است که مقدار بسیار بیشتری نیز میکروپلاستیک کف دریا دفن شده است.

کلیک کنید خواندنی است:   در این دولت بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست راه‌اندازی شده است

این مطالعه می‌افزاید، آلودگی پلاستیکی تأثیر عمیق و چندوجهی بر اکوسیستم‌های اقیانوسی دارد و تقریباً هر سطح از شبکه غذایی دریایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیوانات دریایی از جمله فوک‌ها، نهنگ‌ها، لاک‌پشت‌ها و پرندگان می‌توانند در زباله‌های پلاستیکی مانند تور‌های ماهیگیری، حلقه‌های شش‌تکه و کیسه‌های پلاستیکی گرفتار شوند که این می‌تواند منجر به آسیب، بیماری، خفگی، گرسنگی و حتی مرگ شود.

بلعیدن ذرات پلاستیک نیز رایج است که می‌تواند دستگاه گوارش را مسدود کند، منجر به گرسنگی شود و مواد سمی را وارد موجودات زنده کند.

همچنین بسیاری از پلاستیک‌ها شامل مواد شیمیایی مضر از جمله بیسفنول A (BPA)، فتالات‌ها و دیگر مختل‌کننده‌های غدد درون‌ریز هستند که این مواد شیمیایی می‌توانند در زنجیره غذایی تجمع کنند و بر تولید مثل، رشد و بقای حیات دریایی تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، پلاستیک‌های موجود در اقیانوس می‌توانند آلاینده‌ها را از آب اطراف جذب کنند و سمّیت آنها را برای موجودات دریایی که آنها را بلعیده‌اند افزایش دهند.

کلیک کنید خواندنی است:   هیچ زمینی در شهرداری خام فروخته نمی‌شود

نتایج این مطالعه در مجله Deep Sea Research منتشر شده است.

منبع: تسنیم



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *