همه ی افراد می دانند پریود یا قاعدگی در بیشتر زنان هر ماه رخ می دهد اما شما قطعا نمی دانید که به چه دلیل پریود نامزد شما باعث می شود که او به نظر خیلی متفاوت از حالت عادی اش باشد. مطمئنا ، او هنوز دختر قابل ستایش و سکسی است که عاشق آن شدید ، اما هر ۲۸ تا ۳۵ روز یکبار احساس می کنید چیزی در مغز یا بدن او اتفاق می افتد که تبدیل به یک آدم دیگر شده است. یکی از بهترین راه هایی که می توانید در این دوره از نامزدتان حمایت کنید این است که مدتی وقت بگذارید تا از آنچه در بدن او اتفاق می افتد مطلع شوید در ابتدا می تواند مرموز به نظر برسد، اما با کمی درک از روند پیچیده قاعدگی، شما بیشتر آگاه می شوید که او به  چه دلیل اینگونه احساس و رفتاری را دارد. این درک به شما کمک می کند تا برای برقراری ارتباط با نیمه دیگر خود با روشی عمل کنید تا احساس دلخواه و توانمندی در او به وجود بیاورید. به ما اعتماد کنید وقتی می گوییم این کار خیلی طولانی پیش خواهد رفت.

چهار مرحله از چرخه قاعدگی:

اولین چیزی که می خواهیم پوشش دهیم این است که در هر مرحله از چرخه قاعدگی چه اتفاقی می افتد. این فرایندی است که هر ماه تکرار می شود، بنابراین آگاهی از آنچه اتفاق می افتد می تواند سرنخ های ارزشمندی را در مورد چگونگی یک سیستم حمایت کننده عالی براینامزدتان به شما ارائه دهد.

فاز قاعدگی:

مرحله قاعدگی زمانی است که خانم ها دوره پریود خود را پشت سر می گذارد. بسته به بدنش می تواند از ۱ تا ۷ روز ادامه داشته باشد. بعضی از خانمها دوره های طولانی تری دارند ، هرچند که معمولا رایج نیست. اتفاقی که در این مرحله می افتد این است که رحم او شروع به ریختن آستر خود می کند – این جایی است که خونریزی دوره پریود وی حاصل می شود. اگرچه به نظر می رسد حجم خونریزی زیاد است، بیشتر زنان فقط بین ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری خون در هر دوره قاعدگی آزاد میکند. شکم درد در این مرحله یک علامت طبیعی و البته ناخوشایند است که به علت انقباض رحم ایجاد می شود.

فاز فولیکولار:

مرحله فولیکولار همزمان با شروع دوره زنان شروع می شود اما تا ۱۳ روز ادامه دارد. در این مدت غدد هیپوفیز هورمونی ترشح می شود که به تخمدان ها نشان می دهد که سلول های تخمدان  نیاز به رشد دارند. یکی از این سلول های تخم  بالغ می شود و در این مدت، رحم شروع به ایجاد یک لایه جدید می کند.

کلیک کنید خواندنی است:   چرا موهایم سفید شد؟ | زیباشو دات کام-مجله زن خوب

فاز تخمک گذاری :

در حین تخمک گذاری، غده هیپوفیز هورمونی آزاد که باعث می شود تخمدان سلول تخمک بالغ را درون لوله های فالوپ خود آزاد کند. این مراحل حداکثر چند روز طول می کشد.

فاز لوتئال:

تخمک در طول فاز لوتئال در لوله فالوپش قراردارد، اما فقط حدود ۲۴ ساعت در حال انتظار برای دیدن اینکه آیا اسپرم شما می تواند آن را بارور کند یا نه. اگر شما رابطه جنسی محافظت شده ای نداشته باشید و نامزدتان باردار شود، تخمک روند کاشت را شروع می کند. به عبارت دیگر، شما پدر خواهید شد. اما اگر تخمک بارور نشود، به داخل رحم او جذب می شود و پریود می شود. کل روند دوباره از اول  شروع می شود. این موارد همه می تواند برایتان کمی گیج کننده باشد. لطفا نگران به خاطر سپردن این مراحل در ذهنتان  نباشید .مهم ترین مبحث در مورد”هورمون ” است که زیباشو دات کام قصد دارد برایتان بازگو کند .

هورمون ها همه چیز را به هم میزند.

کلیشه هایی در مورد نحوه عملکرد زنان در دوره قاعدگی وجود دارد. برخی از مردم می گویند همسرشان”دیوانه” می شوند. (نکته جالب: هرگز ، هرگز این را به همسر خود نگویید. گفتن این مورد به طور جدی، خوب نیست.) بعضی از خانم ها اعتراف می کنند که با صدای تنفس شریک زندگی خود عصبانی می شوند. برخی دیگر می گویند که می خواهند همه چیز را بخورند و در رختخواب خود پنهان شوند تا زمانی که خونریزی، درد و تحریک همزمان متوقف شود. همه این احساسات ممکن است برای شما ناخوشایند باشد. شما می خواهید کمک کنید اما نمی دانید چگونه به او نزدیک شوید.

بیایید مستقیم به اصل مطلب بپردازیم، این  موارد تقصیر زنان نیست. هورمونهایشان به طور مداوم در حال نوسان هستند و می تواند به احساسات بسیار شدید منجر شود. دقیقاً مانند آنچه که در طول هر مرحله از قاعدگی از نظر جسمی اتفاق می افتد، ما می خواهیم تغییرات هورمونی و نحوه تأثیر آنها بر روی سلامت عاطفی او را بررسی کنیم.

منظور از هر مرحله به شرح زیر است:

مرحله قاعدگی:

مرحله قاعدگی در هر زنی متفاوت است. از نظر برخی، شروع دوره قاعدگی ممکن است  موجب رهایی از گرفتگی ها گردد. برخی دیگر ممکن است احساس خستگی بیش از حد طبیعی داشته باشند و گرفتگی دردناک را تجربه کنند. این یک چیز واقعاً فردی است.

کلیک کنید خواندنی است:   چگونه می توانید به دوست خود که بچه دار شده کمک کنید؟-مجله زن خوب

فاز فولیکولار.

در مرحله فولیکولار، هورمونی به نام استرادیول شروع به افزایش می کند. این هورمون به کاهش دهنده ی احساس استرس ناشی از کورتیزول و آدرنالین مشهور است. استروژن وی نیز در حال افزایش است که می تواند باعث احساس خوب ، آرام گردد. نامزد شما در این مدت ماه بهترین احساس را دارد.

فاز تخمک گذاری :

توضیحات بسیار علمی درباره آنچه در مرحله تخمک گذاری اتفاق می افتد وجود دارد، اما ما بصورت خلاصه در اینجا برایتان بازگو می کنیم. استرادیول که در مرحله فولیکولار شروع به افزایش می شود، انسولین را مؤثرتر می کند. به نوبه خو ، این به بدن نشان می دهد که نیاز به آزاد شدن بیشتر تستوسترون دارد. در نتیجه به احتمال زیاد زنان در این فاز میل جنسی بالاتری نسبت به سایر ساعات ماه دارد. این بهترین حالت زنان است.

اگر قصد داشتن کودک در برنامه های آینده نزدیک شما نیست، با احتیاط  رفتار کنید که در این مرحله تخمک گذاری زنان در حالت بارورترین است.

فاز لوتئال :

اینجا واقعاً مشکل شروع می شود. بدن او در حال ایجاد پروژسترون بیشتری است که می تواند احساس خلقی او را ایجاد کند. در این مدت کورتیزول اضافی تمایل به حضور دارد و ممکن است سطح استرس وی بالاتر از حد معمول باشد. مطالعات نشان داده است که، در مرحله لوتئال، زنان تمایل به خوردن غذاهای راحتی دارند و بیشتر احتمال دارد افراط کنند.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپار این است که علائم این دوره همیشه مربوط به تغییرات هورمونی نیستند. در حقیقت، بسیاری از آنها به سبک زندگی یک زن مربوط می شوند. نوشیدن مشروبات الکلی، خوردن مقدار زیادی شکر و ورزش نکردن، همه می تواند در احساسات دوره قاعدگی او نقش داشته باشد. اگر او این کارها را انجام می دهد، از او انتقاد نکنید. درعوض، سؤال کنید که آیا او می خواهد پیاده روی کند، به جای شراب چای پیشنهاد دهید یا یک شام سالم را که می تواند در تسکین دردهای دوره او کمک کند.

 

قاعدگی تمام زنان متفاوت است

نکته آخر این است که  احساسات و رفتارهای هیچ دو زن در دوران قاعدگی یکسان نیستند. در حالی که ممکن است نامزد سابق شما در دوره قاعدگی کاملاً آرام باشد، نامزد فعلی شما ممکن است واقعاً تند مزاج شود. آگاهی از این امر و جلوگیری از مقایسه  امر مهمی تلقی می شود. نحوه رفتار خواهر یا نامزد سابق  خود را برایش بیان نکنید. به عشق خود بگویید که گرچه حتی نمی توانید تصور کنید که چگونه هورمون ها به طور مداوم در حال تغییر هستند، اما شما در کنارش حضور دارید و می خواهید به هر طریقی بتوانید از اوحمایت کنید

کلیک کنید خواندنی است:   همه آنچه که باید درباره میکرونیدلینگ بدانید-مجله زن خوب

از او بپرسید که به چه چیزی نیاز دارد

این ما را به سمت این موضوع مهم می رساند که چگونه دقیقاً می توانید در کاهش دردهای دوره قاعدگی نامزدتان کمک کنید. حقیقت این است که هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد. آنچه که برای بعضی از خانمها کار می کند ممکن است بر خلاف آنچه نامزد شما به آن احتیاج دارد باشد. بهترین انتخاب شما این است که به سادگی از او بپرسید ، “چگونه می توانم کمک کنم؟” اطمینان حاصل کنید که او می داند منظور شما این است و برای پاسخ های او آماده باشید.

در اینجا چند ایده برای جلب خلاقیت شما ارائه شده است:

            صبور باشید! پرخاش گری  او را سرزنش نکنید، بلکه سعی کنید درک کنید که دلیل آن چیست.

غذای مورد نظر او را برای او بیاورید. خواه یک بستنی یا یک لیوان آب سبزیجات. فقط بروید و آن غذا را تهیه کنید. و او همواره از شما قدردانی خواهد کرد (حداقل تا ماه آینده ).

مراقب باشید: واقعاً ساده است فقط به او توجه کنید. در مورد روز او بپرسید. اجازه دهید او خود را تخلیه کند.

به او ماساژ دهید. یک ماساژ خوب می تواند بهترین کمک باشد و سعی کنید از اینکار شکایت نکنید.

به او فضا دهید : ممکن است او نیاز به تنهایی داشته باشد، او را تنها گذارید تا به آرامش برسد و پس از آن اگر او خواست به سمت شما برمی گردد.

نکته اصلی در اینجا این است که درنظر بگیرید او به چه چیزی نیاز دارد. در عوض ، سوال کنید. بفهمید که چه چیزی باعث می شود او احساس بهتری داشته باشد. سپس آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید ، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بپرسید ولی انجام ندهید.

www.medicalnewstoday.com

مترجم: سمیرا قاضی

زیباشو دات کام

 

موضوعات مرتبط



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *